Research Article
BibTex RIS Cite

SAMİHA AYVERDİ, NECİP FAZIL KISAKÜREK VE HÜSEYİN CAVİD’İN ESERLERİNDE İÇ ÇATIŞMA

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 196 - 207, 20.06.2018
https://doi.org/10.30563/turklad.388999

Abstract

Azerbaycan’ın ünlü yazarı Hüseyin Cavid,
dinî-felsefi ve Türkçü idelojisi bakımdan önem taşımaktadır. Samiha Ayverdi ve
Necip Fazıl Kısakürek de Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nda kendine özgü yeri
olan büyük şahsiyetlerdir.

Makalemizde Hüseyin Cavid’in “İblis” eseri ile
Samiha Ayverdi’nin “İnsan ve Şeytan” ve Necip Fazıl Kısakürek’in eserleri
mukayese edilecektir.





Şunu kaydetmek gerekir ki,
bu eserlerde ruh ve beden çatışması ele alınmıştır. Eserler tür bakımından
farklı olsalar da, konu bakımından benzeşmektedirler. Bu eserlerde Allah ile
Şeytan arasında sıkışan insan ruhunun görünüm düzeyleri ele alınmaktadır.

References

  • GARAYEV, Y. (1965). Facia ve Kahraman. Bakı: Azerb. SSREA neşriyyatı.
  • GARAYEV, Y. (2005). Ön söz. H.Cavid’in Yaradıcılığı. Bakı:Lider
  • QASIMOV, C (2003). Mahpus Tercumeyi-Halı. Bakı:Sada.
  • HABIBBEYLI, İ. (2004). XX asrın Evvelleri Azerbaycan Yazıçıları. Bakı: Nurlan.
  • HANDAN, R. Z. (1981). Cavid Sanatı. Bakı: Yeni kitap matbaası.
  • Hüseyin Cavid Eserleri (2013). (Haz. A. Turan). İstanbul: Küsena Yay.
  • KISAKÜREK, N. F. (2008). Aynadaki Yalan. İstanbul: Büyük Doğu Yay.
  • KISAKÜREK, N. F. (2008). Siyah Pelerenli Adam. İstanbul: Büyük Doğu Yay.
  • QULIYEV, Ə. (2007). Hüseyin Cavidin Dili Hakkında/ Taleyi ve Sanatı (Tert.ed. ve toplayan İ. Habbibeyli). Bakı.
  • Quran-i Kərim məali. (2006). / Tərc. ed: Z. M. Bünyadov, V. M. Məmmədəliyev. Bakı: Qismət.
  • AKÇAL, M. (2007). Sâmiha Ayverdi’nin Üç Eserinde Tasavvufi Unsurlar. Dumlupınar Ü. Sos. Bil. Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • MEMMED, T. (2010). XX asr Azerbaycan Edebiyatı. Bakı: Apastrof.
  • MEMMEDLI, C. (2013). H. Cavidin Maarifçi ve Edebi-Nezeri Görüşleri. Bakı: Mütercim.
  • MEMMEDLI, C. (2014). H. Cavid ve XX asır Garb Felsefi Düşüncesi. Bakı: Mütercim.
  • MESUD, A. (1975). H. Cavidin Romantizmi. Bakı.
  • TAGIOĞLU, Ə. (1991). Hüseyn Cavid Yaradıcılığı ve Dünya Edebiyyatında Demonizm. Bakı: Elm.
  • TURAN, A. (2010). Cavidname. Bakı: İlim ve Tahsil.
  • YÜKSEL, A., ULUANT, Z. (2005). Sâmiha Ayverdi. İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Yay.
  • http://meal.ihya.org/kurandan-ayetler/kuranda-gecen-iblis-ile-ilgili-ayetler.html
  • http://www.alislam.org/quran/Holy-Quran-Turkish.pdf
  • AKDENİZ, Y. (2010). Sâmiha Ayverdi’nin Eserlerinde Dini ve Manevi Unsurlar, Marmara Ü. Sos. Bil. Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ASGERZADE, L (2005). Hüseyin Cavid ve Şark; Asgerzade L. Hüseyin Cavid: Muhiti ve Muasirleri. Bakı.
  • AYVERDİ, S. (2004). İnsan ve Şeytan. İstanbul: Kubbealtı Yay., 4.baskı.
  • AYVERDİ, S. (2007). Kur’an Ahlakı Nedir? İstanbul: Kubbealtı Yay., 5.baskı.
  • AZİZOVA, N. (2000). H .Cavid Dramaturgiyasında İnsan, İblis, Tanrı (“Şeyh Sinan”, “İblis”, “Peygamber”. Bakı.
  • BABAYEVA, E. (20013). Necib Fazil Kısakureyin Yaradıcılık Yolu. Bakı.
  • CAVİD, H. (1963). Pyesler. Bakı.
  • GARAYEV, Y. Facia ve kahraman, Bakı:Azerneşr,
Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 196 - 207, 20.06.2018
https://doi.org/10.30563/turklad.388999

Abstract

References

  • GARAYEV, Y. (1965). Facia ve Kahraman. Bakı: Azerb. SSREA neşriyyatı.
  • GARAYEV, Y. (2005). Ön söz. H.Cavid’in Yaradıcılığı. Bakı:Lider
  • QASIMOV, C (2003). Mahpus Tercumeyi-Halı. Bakı:Sada.
  • HABIBBEYLI, İ. (2004). XX asrın Evvelleri Azerbaycan Yazıçıları. Bakı: Nurlan.
  • HANDAN, R. Z. (1981). Cavid Sanatı. Bakı: Yeni kitap matbaası.
  • Hüseyin Cavid Eserleri (2013). (Haz. A. Turan). İstanbul: Küsena Yay.
  • KISAKÜREK, N. F. (2008). Aynadaki Yalan. İstanbul: Büyük Doğu Yay.
  • KISAKÜREK, N. F. (2008). Siyah Pelerenli Adam. İstanbul: Büyük Doğu Yay.
  • QULIYEV, Ə. (2007). Hüseyin Cavidin Dili Hakkında/ Taleyi ve Sanatı (Tert.ed. ve toplayan İ. Habbibeyli). Bakı.
  • Quran-i Kərim məali. (2006). / Tərc. ed: Z. M. Bünyadov, V. M. Məmmədəliyev. Bakı: Qismət.
  • AKÇAL, M. (2007). Sâmiha Ayverdi’nin Üç Eserinde Tasavvufi Unsurlar. Dumlupınar Ü. Sos. Bil. Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • MEMMED, T. (2010). XX asr Azerbaycan Edebiyatı. Bakı: Apastrof.
  • MEMMEDLI, C. (2013). H. Cavidin Maarifçi ve Edebi-Nezeri Görüşleri. Bakı: Mütercim.
  • MEMMEDLI, C. (2014). H. Cavid ve XX asır Garb Felsefi Düşüncesi. Bakı: Mütercim.
  • MESUD, A. (1975). H. Cavidin Romantizmi. Bakı.
  • TAGIOĞLU, Ə. (1991). Hüseyn Cavid Yaradıcılığı ve Dünya Edebiyyatında Demonizm. Bakı: Elm.
  • TURAN, A. (2010). Cavidname. Bakı: İlim ve Tahsil.
  • YÜKSEL, A., ULUANT, Z. (2005). Sâmiha Ayverdi. İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü Yay.
  • http://meal.ihya.org/kurandan-ayetler/kuranda-gecen-iblis-ile-ilgili-ayetler.html
  • http://www.alislam.org/quran/Holy-Quran-Turkish.pdf
  • AKDENİZ, Y. (2010). Sâmiha Ayverdi’nin Eserlerinde Dini ve Manevi Unsurlar, Marmara Ü. Sos. Bil. Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ASGERZADE, L (2005). Hüseyin Cavid ve Şark; Asgerzade L. Hüseyin Cavid: Muhiti ve Muasirleri. Bakı.
  • AYVERDİ, S. (2004). İnsan ve Şeytan. İstanbul: Kubbealtı Yay., 4.baskı.
  • AYVERDİ, S. (2007). Kur’an Ahlakı Nedir? İstanbul: Kubbealtı Yay., 5.baskı.
  • AZİZOVA, N. (2000). H .Cavid Dramaturgiyasında İnsan, İblis, Tanrı (“Şeyh Sinan”, “İblis”, “Peygamber”. Bakı.
  • BABAYEVA, E. (20013). Necib Fazil Kısakureyin Yaradıcılık Yolu. Bakı.
  • CAVİD, H. (1963). Pyesler. Bakı.
  • GARAYEV, Y. Facia ve kahraman, Bakı:Azerneşr,
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Research article
Authors

Eşqane Akif Kızı Babayeva 0000-0002-4934-4168

Publication Date June 20, 2018
Submission Date February 2, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Akif Kızı Babayeva, E. (2018). SAMİHA AYVERDİ, NECİP FAZIL KISAKÜREK VE HÜSEYİN CAVİD’İN ESERLERİNDE İÇ ÇATIŞMA. Uluslararası Türk Lehçe Araştırmaları Dergisi (TÜRKLAD), 2(1), 196-207. https://doi.org/10.30563/turklad.388999

LİSANS

TÜRKLAD'ın içeriği Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.   E-ISSN: 2587-1293

Fırat Üniversitesi İnsani ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü – Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü, Rektörlük Yerleşkesi ELAZIĞ-TÜRKİYE / Telefon: +90 424 237 00 00 – 3525 / 3637; Belgeç: +90 424 233 00 62; elmek: uluturklad@gmail.com

13220  13225 13228 13230 13231 13234 13239 13241132411323813235132271438414444  16761