Foreign students are
enabled to learn Turkish and Turkish culture thanks to Turkish education
centers established specifically within the body of the universities in our
country. Although all conditions of educational process of Turkish as a foreign
language is prepared in the best way, it may be interrupted due to
communicational problems experienced between the students and the
administrators from time to time. Due to this situation perceived as “noise” in
Communication process both the students and the institution officers may be
affected negatively. In this regard, determining communication problems arising
in the field of teaching Turkish to foreigners shall make contribution in the
field. Objective of this study is determining how the students receiving
training at Sakarya University TÖMER (Turkish and Foreign Languages Research
and Application Center) decode the problems they experience and send to the
other party, and describing which decryption process which the problems decoded
by the students encounter with by the target opponent.
The research is a
product of a qualitative study and phenomenological design is used. Data is
collected by interview used in phenomenological studies. Foreign students
receiving training from Sakarya University TÖMER, administrators and lecturers
constitute the sampling of the study. Data obtained as a result of negotiations
are grouped thematically and analyzed.
Ülkemizde
özellikle üniversiteler bünyesinde kurulmuş olan Türkçe öğretim merkezleri
sayesinde yabancı öğrencilerin Türkçeyi ve Türk kültürünü öğrenmeleri
sağlanmaktadır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretim süreci, tüm şartlar en iyi
şekilde hazırlanmış olsa da, öğrenciler ve yöneticiler arasında zaman zaman
yaşanan iletişimsel sorunlar nedeniyle kesintiye uğrayabilmektedir. İletişim
sürecinde “gürültü” olarak algılanan bu durum nedeniyle hem öğrenciler hem de
kurum yetkilileri olumsuz yönde etkilenebilmektedir. Bu bağlamda yabancılara
Türkçe öğretimi alanında ortaya çıkan iletişim sorunlarının belirlenmesi alana
katkı sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı Sakarya Üniversitesi TÖMER’de eğitim
gören öğrencilerin yaşadıkları bazı sorunları nasıl kodlayarak karşı tarafa
gönderdiklerini belirlemek, öte yandan da öğrencilerce kodlanan sorunların
hedef tarafından hangi kod çözme süreci ile karşılaştığını iletişim süreci
içinde betimlemektir. Araştırma, nitel
bir çalışmanın ürünü olup fenomenolojik desen kullanılmıştır. Fenomenolojik
çalışmalarda kullanılan görüşme yöntemi ile veriler toplanmıştır. Çalışmanın örneklemini
Sakarya Üniversitesi TÖMER’de eğitim alan yabancı öğrenciler, yöneticiler ve
okutmanlar oluşturmaktadır. Görüşmeler sonucu elde edilen veriler tematik
olarak gruplandırılmış ve analizi gerçekleştirilmiştir.
Subjects | Linguistics, Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Turkish Language Education |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 1 |
TURKOPHONE | 2014 | ISSN: 2148-6808
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.