Araştırma; lise 1.
sınıf biyoloji dersi ‘Canlıların Sınıflandırılması ve Bilinçli Birey -
Yaşanabilir Çevre’’ ünitesi içeriği kullanılarak hazırlanmıştır.
Araştırma, bu ünite içeriğinin
anlatımında üstbiliş stratejileri kullanılmasının öğrencilerin çevreye karşı
olumlu tutum kazanmalarındaki etkisini incelemeye yönelik deneysel bir
çalışmadır. Araştırmanın amacı, Üstbiliş stratejilerinin uygulandığı
sınıflardaki öğrencilerin çevre tutum ölçeğindeki puan değişimleri ile üstbiliş
stratejilerini kullanmaları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını
belirlemektir.
Araştırmada
‘kontrol gruplu ön– son test modeli’ kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunda
30 öğrenci üzerinde çalışılmıştır. Çalışma öncesi iki sınıf için ‘Güdülenme ve
Öğrenme Stratejileri Ölçeği (GÖSÖ Motivated Strategies for Learning
Questionnaire)”ve çevre tutum ölçeği uygulanmıştır. 13 hafta boyunca kontrol
grubunda klasik ders anlatımı yapılmıştır. Deney grubunda ise üstbiliş
stratejileri uygulanarak ders anlatılmıştır. Ders süreci bittikten sonra aynı
anketler sontest olarak uygulanmıştır. Ön ve son test sonuçları
karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır. Ayrıca iki anket sonuçlarının birbiriyle
ilişkisi değerlendirilmiştir. Öğrencileri,
GÖSÖ ölçeğinden aldıkları puanlara göre gruplandırıp (1,2,3, gibi), bu
sonuçlar ile çevre tutum ölçeğinden aldıkları puanlar bağımsız örneklem tek
yönlü varyans analizine (ANOVA) tabii
tutulmuştur.
Sonuç olarak ön ve
son testleri değerlendirilen öğrencilerin anketteki puanları anlamlı olarak
olumlu yönde değişmiştir. Ayrıca tespit edilen bulgular ışığında üstbiliş tekniklerini
kullanma puanları yüksek olan öğrencilerin, çevre tutum ölçeğinden de en yüksek
ortalamaya sahip oldukları ilişkisi tespit edilmiştir. Yani araştırmada
kullanılan iki anketin sonuçları anlamlı olarak birbiriyle ilişkilidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |