Düğün
gelenekleri, Türk kültürünün en önemli parçalarındandır. Ancak pek çok
değerimiz gibi geleneksel düğünler ve bu düğünlerde gerçekleştirilen pek çok
âdet, yok olmaya yüz tutmuştur. Bu âdetlerden birisi, geleneksel Niğde
düğünlerinin vazgeçilmez unsurlarından olan “seğmen alayı”dır. Anadolu tarihine
baktığımızda seğmen alaylarının, milli felaket günlerinde ülkeyi savunma
amacıyla kurulduğunu görürüz. Kahramanlık ve yiğitlik temalarının hâkim olduğu
bu oluşum, daha sonra düğünlerde gelin alınması esnasında sürdürülmüştür. Köyün
önde gelen kişilerinden seçilen seğmen başı önderliğinde kurulan seğmen alayı,
genellikle at üzerinde ve silahlı kişilerden oluşur. Zaman içinde gelin kızı
almaya giden tüm ahali de bu olaya dahil olmuştur. Müzik, Türk kültüründe her
türlü eğlence ve törenlerde son derece önemli bir yere sahip olmuştur. Seğmen
alaylarının da vazgeçilmez özelliklerinden birisi müzik ve çalgılardır.
Alan
araştırması, görüşme tekniği ve literatür taramasına dayalı olan bu çalışmada,
seğmen, seğmen alayı kavramlarına değinildikten sonra, kaynak kişilerin
görüşleri ışığında Niğde düğünlerinde seğmenlik geleneği ile bu gelenekte yer
alan çalgılara ilişkin bilgiler sunulmuştur. Köy sakinleri ve müzisyenlerle
yapılan görüşmelerde, seğmen alayının geleneksel Niğde düğünlerinin en önemli
parçalarından olduğu, başta davul-zurna olmak üzere, cümbüş, klarnet, darbuka,
keman ve bağlamanın seğmen alayı ile birlikte kutlama, oyun, ritüel ve
eğlencelere renk kattığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 9 |