Çalışmanın
amacı Yeni Hitit Yabancılar için Türkçe ders kitaplarında yer alan okuma
metinlerinin Schwartz’ın değer sınıflamasına göre kültürel ve bireysel değerler
bakımından incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi ile yapılmıştır. Örneklem seçimi seçkisiz örnekleme yolu ile
yapılmıştır. Belirlenen örneklem içerisinden ölçüt örnekleme ile çalışılacak
dokümanlar belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında belirlenen dokümanlarda yer
alan okuma metinlerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel
analizden yararlanılmıştır. Sonuç olarak okuma metinlerindeki bireysel değerlerin
kültürel değerlerden daha fazla olduğu görülmüştür. Bireysel değerlerde
“evrenselcilik ve iyimserlik” değer grubu diğer değer gruplarından (başarı,
hazcılık, uyarılım, öz yönelim, uyum ve güvenlik) daha fazla yer almıştır.
Farklı kültürlerden bireylerin bulunduğu ortamlarda “evrensel değerlere saygılı
olma, yardımsever olma”yla ilgili değerlere yer verilmesi uygun olabilir. Ancak
bireysel değerler bireyin önceliklerine ve başka etkenlere göre değişebilir bu
bakımdan ders kitaplarında bireysel ve kültürel değerlere dengeli bir şekilde
yer verilmesinin uygun olacağı ifade edilebilir. Kültürel değerlerde geleneksel
ve tarihi değerler üzerinde durulmuştur. Seviye bakımından ise orta düzeydeki
B-1 ders kitabında ileri seviyedeki B2-C1 ders kitaplarından daha fazla
kültürel değere yer verildiği görülmüştür. Yeni Hitit Türkçe Ders Kitaplarında
seviye arttıkça kitaplarda yer alan kültürel değerlerin azaldığı görülmektedir.
Bu durum dikkate alındığında kültürel aktarımın derinlemesine gerçekleşmesi
gereken ileri düzey C-1 ders kitabının kültürel değer aktarımında B-1 düzeyine
göre yetersiz kaldığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 13 |