Aim: This study aimed to determine the effect of organizational coordination
on hospital quality targets.
Methods: The main outcome measures of the study were Unit Coordination
Performance Scale and Inter-Unit Coordination Level Scale scores. The data of
the study were collected from 258 participants who had fixed positions in a
private hospital. The data were collected by the Unit Coordination Performance
Scale (22 items) evaluating hospital targets at the unit level and the
effectiveness of the coordination mechanisms and the 37-item Inter-Unit
Coordination Level Scale assessing the coordination level between the different
units (groups, teams, units, etc.) in the hospital. Scoring was done in a
five-point likert style.
Results: 66% of the participants (n = 170) were female, the majority of them had
high school (34%; n= 88), pre-license (29%; n = 74) and bachelor's degree (24%;
n = 64) education, 40% (n = 102) were in the 26-35 years age group. The
Cronbach α reliability coefficient was calculated as 0.754 for the Unit
Coordination Performance Scale and 0.962 for the Inter-Unit Coordination Level
Scale. The Unit Coordination Performance Scale items were grouped under three
factors explaining 62.4% of the total variance. The Inter-Unit Coordination
Level Scale was grouped under seven factors explaining 72.9% of the total
variance. It was found that the variable that most positively affected the
achievement of the unit targets was the Adaptation factor. Coordination models
and the factors forming these models have been found to have interactions with
each other both in mutual, multiple, concordant, and discordant ways.
Conclusion: In this research, scales that can be used to evaluate organizational
coordination in an inclusive manner have been developed, tested in an
organizational environment and the scope of coordination has been shown to have
an effect on institutional outcomes in a health institution. Thus, this study
serves as a basis for the management of complex systems such as hospitals to
ensure effective coordination, which is difficult to implement in reality.
Coordination Interdepartmental Relations Organizational Goals Hospitals Quality Improvement
Amaç: Bu araştırmanın amacı,
organizasyonel koordinasyonun hastane kalite hedeflerine olan etkisini
belirlemektir.
Yöntem: Araştırmanın ana
sonuç ölçütlerini, Birim Koordinasyon Performansı Ölçeği ve Birimler Arası
Koordinasyon Düzeyi Ölçeği puanları oluşturmuştur. Araştırmanın verileri özel
bir hastanede sabit çalışma birimi olan 258 katılımcıdan toplanmıştır. Veriler
araştırmacıların geliştirdiği birim düzeyinde hastane hedeflerini,
koordinasyon mekanizmalarının yeterliliğini ve koordinasyon sorunlarını
inceleyen Birim Koordinasyon Performansı Ölçeği (22 madde) ve hastane
içindeki oluşumlar (grup, ekip, birim vb.) arası koordinasyon düzeyini ölçmek
için 37 maddelik bir Birimler Arası Koordinasyon Düzeyi Ölçeği ile
toplanmıştır. Ölçeklerin puanlaması beşli likert tarzında yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların
%66’sı (n=170) kadındı; çoğunluğu lise (%34; n=88), ön lisans (%29; n=74) ve
lisans (%24; n=64) mezunu; %40’ı (n=102) 26-35 yaş grubunda idi. Cronbach α
güvenilirlik katsayısı Birim Koordinasyon Performansı Ölçeği’nde 0,754,
Birimler Arası Koordinasyon Düzeyi Ölçeği’nde ise 0,962 olarak
hesaplanmıştır. Birim Koordinasyon Performansı Ölçeği maddeleri toplam
varyansın %62,4’ünü açıklayan üç faktör altında toplanmıştır. Birimler
Arası Koordinasyon Düzeyi Ölçeği değişkenleri toplam varyansın %72,9’unu
açıklayan yedi faktör altında toplanmıştır. Birim hedeflerine ulaşma
düzeyini olumlu yönde en çok etkileyen değişkenin, Uyum faktörü olduğu
bulunmuştur. Koordinasyon modelleri ve bu modelleri oluşturan faktörlerin
birbirleri ile hem çoklu, hem karşılıklı, hem farklı, hem de benzer yönlerde
etkileşimlere sahip olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Bu araştırmada
örgütsel koordinasyonu kapsayıcı bir şekilde değerlendirmede kullanılabilecek
ölçekler geliştirilmiş, örgütsel bir ortamda denenmiş ve koordinasyon
kapsamının bir sağlık kurumunda kurumsal sonuçlara olan etkisi gösterilmiştir.
Böylece sağlık sistemi gibi karmaşık sistemlerin yönetimi için bir türlü
uygulama ve gerçeklik düzeyine çıkamayan etkili koordinasyonun sağlanması
konusunda bir temel oluşturulmuştur.
Koordinasyon Örgütsel Hedefler Bölümlerarası İlişkiler Hastaneler Kalite İyileşmesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |