Research Article
BibTex RIS Cite

Factors Affecting Consumers' Willingness to Buy and Marketing Local Products Online

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 101 - 108, 14.04.2023
https://doi.org/10.19159/tutad.1247343

Abstract

In this study, it is aimed to determine the socio-demographic and economic factors that affect consumers' willingness to buy and market local products online. For this purpose, a survey was conducted with 384 participants who made internet shopping in Kahramanmaraş between December 2019 and July 2020, and the data obtained were analyzed with descriptive statistics and a Chi-square test. As a result of the analysis, it was determined that the variables of age, education level, income level, food expenditure, e-commerce experience, credit card usage status, and researching before shopping were important in the willingness to buy local products online. It has been determined that the variables of gender, spousal working status, income level, monthly savings amount, purchasing local products, and making price comparisons are effective on the willingness to market local products online. Due to the significant benefits of local products in terms of contributing to both local and national economies, increasing employment opportunities, adding new functionality to entrepreneurial activities, and leaving an important legacy of cultural and sustainable food consumption to future generations, it is important to encourage the purchase and marketing of local products through the internet.

References

  • Anonymous, 2022a. Demographics & Use. Statista, (https://www.statista.com/), (Erişim Tarihi: 18.11.2022).
  • Anonymous, 2022b. Pandemic Has Forever Changed Online Shopping, UN-Backed Survey Reveals. United Nations, (https://news.un.org/en/story/2020/ 10/1074982), (Erişim Tarihi: 21.12.2022).
  • Astekin, B., Artukoğlu, M.M., 2022. Tüketicilerin gıda ürünlerinde online alışveriş tercihleri üzerine bir araştırma: İzmir ili örneği. Journal of Interdisciplinary Food Studies, 2(1): 25-40.
  • Aydın Eryılmaz., G., Kılıç, O., Başer, U., 2018. Gıda güvenliği konusunda tüketici davranışlarının belirlenmesi: Samsun ili kentsel alan örneği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2): 237-245.
  • Başat, H.T., Sandıkçı, M., Çelik, S., 2017. Gastronomik kimlik oluşturmada yöresel ürünlerin rolü: Ürünlerin satış ve pazarlanmasına yönelik bir örnek olay incelemesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2): 64-76.
  • Chang, H.H., Meyerhoefer, Ç.D., 2020. COVID-19 and the demand for online food shopping services: empirical evidence from Taiwan. American Journal of Agricultural Economics, 103(2): 448-465.
  • Ćirić, M.R., Dragan, S.I., Ignjatijević, S.D., Brkanlić, S.D., 2020. Consumer behaviour in online shopping organic food during the covıd-19 pandemic ın Serbia. Food and Feed Research, 47(2): 149-158.
  • Doğan, N., Öğretmen, T., 2008. Değişen madde fonksiyonunu belirlemede mantel‐haenszel, ki‐kare ve lojistik regresyon tekniklerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(148): 100-112.
  • Erdal, H., Kablan, M.S., 2019. Tarım ürünlerinin e-ticareti ile internet üzerinden pazarlanmasında tüketici algısının değerlendirilmesi: Samsun ili örneği. 4 th International Symposium on Innovative Approaches in Engineering and Natural Sciences, November 22-24, Samsun, Türkiye, pp. 85-89.
  • Gürün, S., 2020. Kuşaklar arası elektronik ticaret harcamalarını etkileyen faktörlerin analizi: Kahramanmaraş ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Gürün, S., İkikat Tümer, E., 2021. Kuşaklar arası e-ticareti etkileyen faktörler. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3): 883-890.
  • Jensen, J.D., Christensen, T., Denver, S., Ditlevsen, K., Lassen, J., Teuber, R., 2019. Heterogeneity in consumers’ perceptions and demand for local (organic) food products. Food Quality and Preference, 73: 255-265.
  • Kemp, S., 2022. Digital 2022: Turkey. (https://datareportal.com/), (Erişim Tarihi: 18.11.2022).
  • Kılıç, O., Aydın Eryılmaz, G., 2022. Covid-19 sürecinde tüketicilerin tarım ve gıda ürünü tercihleri: Samsun ili örneği, Türkiye. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, 9(1): 72-78.
  • Kızılaslan, H., Gönültaş, H., 2011. Bilişim teknolojisinin tarım ürünlerinin pazarlamasındaki konum ve önemi (e-pazarlama). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1): 1-11.
  • Kızılaslan, N., Ünal, T., 2015. Tarımsal pazarlamada alternatif pazarlama ağı olan elektronik ticaretin (e-ticaret) SWOT analizi ile değerlendirilmesi. Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3(7): 537-544.
  • Kubat, A., Ayaşlıgil, T., 2002. Doğa bilimlerinde ki-kare bağımsızlık testi ve tek yönlü varyans analiz testi uygulamasında SPSS programı kullanımı. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 52(1): 155-167.
  • Marzouki, Y., Aldossari, F.S., Veltri, G.A., 2021. Understanding the buffering effect of social media use on anxiety during the COVID-19 pandemic lockdown. Humanities and Social Sciences Communication, 47: 1-10.
  • Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics. Prentice-Hall International, New Jersey.
  • Özden, A.T., Üner, T., 2019. İnternet alışverişlerinde tüketicilerin etkileşim düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(8): 31-49.
  • Öztürk, D., 2020. E-ticaret kanalıyla gıda tüketimi: belirleyici faktörlerin analizi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Sarı, D., 2016. Geleneksel gıda ürünlerinin sosyal medya üzerinden satın alınmasının Türk ekonomisine finansal katkısı üzerine bir araştırma (Facebook ve Instagram örneği). Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sayılı, M., Büyükköroğlu, A.M., 2013. E-ticaret yoluyla gıda maddeleri satın almaya yönelik tüketicilerin tutumunu etkileyen faktörlerin analizi. Tarım Bilimleri Dergisi, 18: 246-255.
  • Sönmezay, M., Özdemir, E., 2020. E-ticarette tüketici güvenini etkileyen faktörler ve tüketicilerin çevrim içi satın alma niyeti üzerinde güvenin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4): 4252-4268.
  • Sünbül, Ö., 2016. Yöresel ürünlerin pazarlanmasında e-ticaret -Facebok’ta bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Nuh Naci Yazgan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayseri.
  • Szymański, G., 2021. Marketing activities of local food producers in e-commerce. Sustainability, 13(16): 1-20.
  • Tokgöz, N., Yıldız, E., 2022. Organik gıda tüketim davranışlarının ortoreksiya nervoza eğilimi üzerindeki etkileri. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19(1): 1-14.
  • Topal, B., Şahin, H., 2019. Tüketicilerin internetten alışveriş davranış tercihlerini etkileyen faktörlerin araştırılması Kütahya ili örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 314-328.
  • Yüksek, T., 2021. Pandemi dönemi değişen tüketici davranışları ve online satın alma alışkanlıklarının incelenmesi: gıda alışverişlerine yönelik bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul.

Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 101 - 108, 14.04.2023
https://doi.org/10.19159/tutad.1247343

Abstract

Bu çalışmada tüketicilerin yöresel ürünleri online satın alma ve pazarlama isteklilikleri üzerinde etkili sosyo-demografik ve ekonomik faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Kahramanmaraş ilinde 2019 Aralık-2020 Temmuz ayları arasında internet alışverişi yapan 384 katılımcı ile anket yapılmış olup, elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler ve Ki-kare testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda yöresel ürünleri online satın alma istekliliği üzerinde yaş, eğitim düzeyi, gelir düzeyi, gıda harcaması, e-ticaret deneyimi, kredi kartı kullanma durumu, alışveriş öncesi araştırma yapma durumu değişkenlerinin önemli olduğu saptanmıştır. Yöresel ürünlerin online pazarlamasını yapma istekliliği üzerinde ise cinsiyet, eş çalışma durumu, gelir düzeyi, aylık tasarruf miktarı, yöresel ürün satın alma durumu, fiyat kıyaslaması yapma durumu değişkenlerinin etkili olduğu tespit edilmiştir. Yöresel ürünlerin yerel ve genel ekonomiye katkısı, istihdam olanaklarını artırması, girişimcilik faaliyetlerine yeni bir fonksiyonellik katması, kültürel ve sürdürülebilir gıda tüketimi yönüyle gelecek nesillere miras bırakılması gibi önemli kazanımlara sahip olması nedeniyle internet üzerinden satın alımının ve pazarlamasının yapılmasının teşvik edilmesi gerekir.

References

  • Anonymous, 2022a. Demographics & Use. Statista, (https://www.statista.com/), (Erişim Tarihi: 18.11.2022).
  • Anonymous, 2022b. Pandemic Has Forever Changed Online Shopping, UN-Backed Survey Reveals. United Nations, (https://news.un.org/en/story/2020/ 10/1074982), (Erişim Tarihi: 21.12.2022).
  • Astekin, B., Artukoğlu, M.M., 2022. Tüketicilerin gıda ürünlerinde online alışveriş tercihleri üzerine bir araştırma: İzmir ili örneği. Journal of Interdisciplinary Food Studies, 2(1): 25-40.
  • Aydın Eryılmaz., G., Kılıç, O., Başer, U., 2018. Gıda güvenliği konusunda tüketici davranışlarının belirlenmesi: Samsun ili kentsel alan örneği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2): 237-245.
  • Başat, H.T., Sandıkçı, M., Çelik, S., 2017. Gastronomik kimlik oluşturmada yöresel ürünlerin rolü: Ürünlerin satış ve pazarlanmasına yönelik bir örnek olay incelemesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2): 64-76.
  • Chang, H.H., Meyerhoefer, Ç.D., 2020. COVID-19 and the demand for online food shopping services: empirical evidence from Taiwan. American Journal of Agricultural Economics, 103(2): 448-465.
  • Ćirić, M.R., Dragan, S.I., Ignjatijević, S.D., Brkanlić, S.D., 2020. Consumer behaviour in online shopping organic food during the covıd-19 pandemic ın Serbia. Food and Feed Research, 47(2): 149-158.
  • Doğan, N., Öğretmen, T., 2008. Değişen madde fonksiyonunu belirlemede mantel‐haenszel, ki‐kare ve lojistik regresyon tekniklerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(148): 100-112.
  • Erdal, H., Kablan, M.S., 2019. Tarım ürünlerinin e-ticareti ile internet üzerinden pazarlanmasında tüketici algısının değerlendirilmesi: Samsun ili örneği. 4 th International Symposium on Innovative Approaches in Engineering and Natural Sciences, November 22-24, Samsun, Türkiye, pp. 85-89.
  • Gürün, S., 2020. Kuşaklar arası elektronik ticaret harcamalarını etkileyen faktörlerin analizi: Kahramanmaraş ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Gürün, S., İkikat Tümer, E., 2021. Kuşaklar arası e-ticareti etkileyen faktörler. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3): 883-890.
  • Jensen, J.D., Christensen, T., Denver, S., Ditlevsen, K., Lassen, J., Teuber, R., 2019. Heterogeneity in consumers’ perceptions and demand for local (organic) food products. Food Quality and Preference, 73: 255-265.
  • Kemp, S., 2022. Digital 2022: Turkey. (https://datareportal.com/), (Erişim Tarihi: 18.11.2022).
  • Kılıç, O., Aydın Eryılmaz, G., 2022. Covid-19 sürecinde tüketicilerin tarım ve gıda ürünü tercihleri: Samsun ili örneği, Türkiye. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, 9(1): 72-78.
  • Kızılaslan, H., Gönültaş, H., 2011. Bilişim teknolojisinin tarım ürünlerinin pazarlamasındaki konum ve önemi (e-pazarlama). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1): 1-11.
  • Kızılaslan, N., Ünal, T., 2015. Tarımsal pazarlamada alternatif pazarlama ağı olan elektronik ticaretin (e-ticaret) SWOT analizi ile değerlendirilmesi. Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3(7): 537-544.
  • Kubat, A., Ayaşlıgil, T., 2002. Doğa bilimlerinde ki-kare bağımsızlık testi ve tek yönlü varyans analiz testi uygulamasında SPSS programı kullanımı. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 52(1): 155-167.
  • Marzouki, Y., Aldossari, F.S., Veltri, G.A., 2021. Understanding the buffering effect of social media use on anxiety during the COVID-19 pandemic lockdown. Humanities and Social Sciences Communication, 47: 1-10.
  • Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics. Prentice-Hall International, New Jersey.
  • Özden, A.T., Üner, T., 2019. İnternet alışverişlerinde tüketicilerin etkileşim düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(8): 31-49.
  • Öztürk, D., 2020. E-ticaret kanalıyla gıda tüketimi: belirleyici faktörlerin analizi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Sarı, D., 2016. Geleneksel gıda ürünlerinin sosyal medya üzerinden satın alınmasının Türk ekonomisine finansal katkısı üzerine bir araştırma (Facebook ve Instagram örneği). Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sayılı, M., Büyükköroğlu, A.M., 2013. E-ticaret yoluyla gıda maddeleri satın almaya yönelik tüketicilerin tutumunu etkileyen faktörlerin analizi. Tarım Bilimleri Dergisi, 18: 246-255.
  • Sönmezay, M., Özdemir, E., 2020. E-ticarette tüketici güvenini etkileyen faktörler ve tüketicilerin çevrim içi satın alma niyeti üzerinde güvenin etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4): 4252-4268.
  • Sünbül, Ö., 2016. Yöresel ürünlerin pazarlanmasında e-ticaret -Facebok’ta bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Nuh Naci Yazgan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayseri.
  • Szymański, G., 2021. Marketing activities of local food producers in e-commerce. Sustainability, 13(16): 1-20.
  • Tokgöz, N., Yıldız, E., 2022. Organik gıda tüketim davranışlarının ortoreksiya nervoza eğilimi üzerindeki etkileri. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19(1): 1-14.
  • Topal, B., Şahin, H., 2019. Tüketicilerin internetten alışveriş davranış tercihlerini etkileyen faktörlerin araştırılması Kütahya ili örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1): 314-328.
  • Yüksek, T., 2021. Pandemi dönemi değişen tüketici davranışları ve online satın alma alışkanlıklarının incelenmesi: gıda alışverişlerine yönelik bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Seda Gürün 0000-0002-2233-6002

Emine İkikat Tümer 0000-0001-6336-3026

Publication Date April 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Gürün, S., & İkikat Tümer, E. (2023). Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 101-108. https://doi.org/10.19159/tutad.1247343
AMA Gürün S, İkikat Tümer E. Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler. TÜTAD. April 2023;10(1):101-108. doi:10.19159/tutad.1247343
Chicago Gürün, Seda, and Emine İkikat Tümer. “Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma Ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler”. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi 10, no. 1 (April 2023): 101-8. https://doi.org/10.19159/tutad.1247343.
EndNote Gürün S, İkikat Tümer E (April 1, 2023) Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi 10 1 101–108.
IEEE S. Gürün and E. İkikat Tümer, “Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler”, TÜTAD, vol. 10, no. 1, pp. 101–108, 2023, doi: 10.19159/tutad.1247343.
ISNAD Gürün, Seda - İkikat Tümer, Emine. “Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma Ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler”. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi 10/1 (April 2023), 101-108. https://doi.org/10.19159/tutad.1247343.
JAMA Gürün S, İkikat Tümer E. Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler. TÜTAD. 2023;10:101–108.
MLA Gürün, Seda and Emine İkikat Tümer. “Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma Ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler”. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 1, 2023, pp. 101-8, doi:10.19159/tutad.1247343.
Vancouver Gürün S, İkikat Tümer E. Tüketicilerin Yöresel Ürünleri İnternet Üzerinden Satın Alma ve Pazarlama İstekliliğini Etkileyen Faktörler. TÜTAD. 2023;10(1):101-8.

TARANILAN DİZİNLER

14658    14659     14660   14661  14662  14663  14664        

14665      14667