Küresel rekabette ülkemizin belirlenen hedeflerine ulaşabilmesi için araştırmacı insan kaynağının nicel olarak artması ve nitel olarak da geliştirilmesi gerekmektedir. Bunun içinde ülkemizde lisansüstü eğitimin geliştirilmesinin zorunluluğu ortadadır. Lisansüstü eğitim-öğretimin mahiyetinin kavranması, buna göre tasarlanması ve uygulanması hayati önemi haizdir. Bu kapsamda, bu çalışmada Türkiye’de lisansüstü eğitimin mevcut niceliksel durumu ve diğer gelişmiş ülkelere göre konumumuz ortaya konulacaktır. Lisansüstü eğitime ve sorunlarına felsefe penceresinden bakılmaya çalışılacaktır. Daha sonra, belirlenen mevcut lisansüstü eğitimin, özellikle doktora eğitiminin iyileştirilmesi için bazı öneriler sunulacaktır.
lisansüstü eğitim doktora; araştırmacı Türkiye’de lisansüstü eğitim yükseköğretim felsefesi
In order to reach our country’s specified targets in global competition, human resource of researcher needs to be increased quantitatively and developed qualitatively. For this reason, the necessity of developing graduate education in our country is quite obvious. It is vital important that understanding of the nature of graduate education, and also designing and applying it according to this situation. In this context, the current quantatively state of graduate education in Turkey and its position relative to other developed countries is put forward. Graduate education and its problems will be examined considering the philosophical perspective. Later, some suggestions will be made to improve the current situation of graduate education, especialy Ph.D. education, according to the identified problems.
graduate education doktorate researcher Turkish graduate education higher education philosophy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .