Bu çalışmada alan yazında nitelikli, yeterli sınıf öğretmeni, toplumsal bağlamda iyi sınıf öğretmeni olarak tanımlanan öğretmenlik alanına ilişkin “iyi” olma özelliğinde belirleyici olan görüşlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda derinlemesine bilgi edinmek amacıyla araştırmada, Temel Nitel Çalışma Modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Mersin ilinde 4. sınıflarda öğrenim gören 31 öğrenci, bu okullarda görev yapan 16 sınıf öğretmeni ve farklı sınıflarda öğrencileri bulunan 28 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmada, iyi sınıf öğretmeni özelliklerini belirlemek amacıyla, elverişli örneklem yöntemiyle seçilmiş öğrenci, sınıf öğretmeni ve velilerin “Sizce iyi bir sınıf öğretmeni hangi özelliklere sahip olmalıdır?” sorusunu cevaplandırmaları sağlanmıştır. Çalışmada, öğrenci, öğretmen ve velilerin tamamının yüksek katılım gösterdiği iyi sınıf öğretmenine ilişkin ortak görüşün “öğrenciyi seven” ifadesi olduğu görülmüştür. Diğer en yüksek katılım gösterilen ifade ise özellikle öğretmen ve velilerin üzerinde durduğu “donanımlı (bilgili)” ifadesi olmuştur. Sonuç olarak, öğrenciyle empati kurabilen, onlarla arkadaş olan, dersi aktif ve eğlenceli hale getiren ve öğrenmeyi artırabilmek için gerekli donanım ve bilgiye sahip öğretmen özelliklerinin, iyi sınıf öğretmeni algısında önemli oranda belirleyici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to examine the opinions that are determinant about being “good” in the field of teaching defined as qualified, sufficient primary school teacher in the literature and good primary school teacher in the social context. For this purpose, the basic qualitative study model was used in the research in order to obtain in-depth information. The study group of the research consists of 31 students studying in 4th grade in Mersin, 16 classroom teachers working in these schools and 28 parents of students with students in different classes. In the research, in order to determine the characteristics of a good primary school teacher, the students, primary school teachers and parents who were chosen with the appropriate sampling method asked “What characteristics do you think a good primary school teacher should have?” They were provided to answer the question. In the study, it was seen that the common view about the good primary school teacher, in which all of the students, teachers and parents were highly attended, was the expression “loving the student”. The other most attended statement was the phrase “equipped (knowledgeable)”, especially emphasized by teachers and parents. As a result, it was concluded that the characteristics of the teacher who can empathize with the student, make friends with them, make the lesson active and entertaining, and have the necessary equipment and knowledge to increase learning are significantly determining in the perception of good primary school teachers.
Basic qualitative study good primary school teacher opinions of students teachers and parents
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .