The purpose of this trip is to visit the students abroad. For this purpose, in this study, a phenomenological research design from qualitative research was applied and a semi-educational question formula consisting of questions explained to 92 teacher candidates studying at Ömer Halisdemir University. The results revealed that most of the teacher candidates want to go abroad for mobility. The pre-service teachers expressed their aims of mobility as getting to know different cultures and places, learning a foreign language, improving themselves and meeting new people. The pre-service teachers who do not want to be mobile cited not knowing a foreign language, financial inadequacy and being away from the family as reasons. In addition, pre-service teachers stated that mobility abroad will contribute to them the most in foreign language. In the light of the findings, suggestions were made for mobility and teacher candidates.
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının yurt dışı hareketlilik hakkındaki düşüncelerini araştırmaktır. Bu amaçla bu çalışmada temel nitel araştırma deseni kullanılmış ve Ömer Halis Demir Üniversitesi’nde öğrenim gören 92 öğretmen adayına açık uçlu sorulardan oluşan bir anket uygulanmıştır. Sonuçlar öğretmen adaylarının büyük bir bölümünün yurt dışına hareketlilik amacıyla gitmek istediklerini ortaya çıkarmıştır. Öğretmen adayları hareketlilik amaçlarını ise farklı kültür ve mekânları tanımak, yabancı dil öğrenmek, kendilerini geliştirmek ve yeni insanlarla tanışmak olarak ifade etmişlerdir. Hareketlilik yapmak istemeyen öğretmen adayları ise yabancı dil bilmemeyi, maddi yetersizliği ve aileden uzak kalmayı neden olarak göstermişlerdir. Ayrıca öğretmen adayları yurt dışı hareketliliğin kendilerine en çok yabancı dil konusunda katkısının olacağını ifade etmişlerdir. Elde edilen bulgular ışığında hareketlilik ve öğretmen adaylarına yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .