Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin deprem algılarını metafor analizi yoluyla incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Doğu Anadolu Bölgesi'nde bulunan bir kamu üniversitesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur ve toplamda 96 kişi araştırmaya katılım sağlamıştır. Araştırma verileri görüşme formu yoluyla, "Deprem... gibidir, çünkü..." ifadesiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, katılımcılar tarafından depreme yönelik olarak toplamda 84 geçerli metafor üretilmiştir. Araştırmada, öğrencilerin genellikle olumsuz metaforlar ürettiği tespit edilmiştir. Katılımcıların ürettikleri metaforlar; korku, ölüm, yıkım, kayıp, terkedilme, sarsıntı ve inancı hatırlatan bir kavram olmak üzere toplamda yedi kavramsal kategori altında gruplandırılmıştır.
The aim of this study is to determine university students’ perceptions of earthquakes through metaphor. The phenomenology research design, which is one of the qualitative research designs, was used in the study. The participants of the research consisted of 96 students studying at a public university in the Eastern Anatolia Region. The research data was collected through a semi-structured interview form using the statement ‘Earthquake is like... because...’. Content analysis technique was used for data analysis. According to the findings obtained from the research, a total of 84 valid metaphors related to earthquakes were generated by the participants. It was determined that the students generally produced negative metaphors. The metaphors produced by the participants were categorized into a total of seven conceptual categories, namely fear, death, destruction, loss, abandonment, shaking, and a concept reminiscent of belief. In this context, besides providing students with theoretical and practical knowledge about earthquakes, it is recommended to give them the opportunity to express their emotions and provide emotional support.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .