This study aims to conduct efficiency analysis by evaluating and comparing the performance of Higher Vocational Schools (HVS). It means that the performance of HVS refers not only to the academic or administrative staff but also encompasses the performance of all, including students. The opinions of directors or deputy directors in HVS were obtained and evaluations were made by weighting the criteria that affect the performance of HVS. Weighting the criteria, CRITIC and SWARA of Multi-Criteria Weighting Methods were used. The efficiency of HVS was evaluated with Data Envelopment Analysis(DEA), which is efficiency analysis methods. Various suggestions have been presented to increase the performance and effectiveness of HVS. After evaluating the effectiveness of the HVS, the ineffective ones were determined by comparing them with each other, and potential improvements were given for HVS. In universities, resource use, efficiency, productivity, performance, etc. concepts are important. It is important to evaluate the performance of the system in educational institutions, but it is very difficult to make this evaluation because it is not available like the prices in the market. It is important to weight the input-output criteria in DEA. Multi-Criteria Weighting Methods were used as the weighting method
Bu çalışma, Meslek Yüksekokullarının performans değerlendirmesi ve karşılaştırması yaparak, etkinlik analizi yapmayı amaçlamaktadır. Meslek yüksekokulu performansından kastedilen meslek yüksekokullarındaki akademik, idari personelin ya da öğrencinin değil, bunların tamamının performansıdır. Meslek Yüksekokullarındaki müdür veya müdür yardımcılarının görüşleri alınarak değerlendirme yapılmıştır ve meslek yüksekokullarının performansına etki eden kriterlerin ağırlıklandırılması yapılmıştır. Ağırlıklandırılmada Çok Kriterli Ağırlıklandırma Yöntemlerinden CRITIC ve SWARA yöntemleri kullanılmıştır. Ağırlıklı kriterlerle etkinlik analizi yöntemlerinden Veri Zarflama Analiziyle Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde bulunan Meslek Yüksekokullarının etkinlikleri değerlendirilmiştir. Meslek Yüksekokullarının performanslarını ve etkinliklerinin arttırmaları için çeşitli öneriler sunulmuştur. Meslek Yüksekokullarının etkinlikleri değerlendirildikten sonra birbirleriyle karşılaştırılarak etkin olmayan Meslek Yüksekokullar belirlenmiş ve bu Meslek Yüksekokullar için elde edilen referans kümeleri dikkate alınarak performanslarının arttırmasını sağlayacak potansiyel iyileştirmeler verilmiştir. Üniversitelerde kaynak kullanımı, etkinlik, verimlilik, performans vb. kavramlar önem arz etmektedir. Eğitim kurumlarında sisteminin performansının değerlendirilmesi önemli fakat piyasadaki fiyatlar gibi mevcut olmadığı için bu değerlendirmenin yapılması oldukça zordur. Bu nedenle de VZA’da girdi-çıktı kriterlerinin ağırlıklandırılması oldukça önemlidir. Ağırlıklandırma yöntemi olarak Çok Kriterli Ağırlıklandırma Yöntemlerinden faydalanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Policies, Higher Education Management, Program Development and Qualifications in Higher Education, Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 5, 2023 |
Publication Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 4 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .