Sentiment analysis, also known as opinion mining, is a natural language processing technique that involves identifying and categorizing the emotional tone, sentiment, or subjective information expressed in text data. Analyzing a large number of comments and reviews generated through social media platforms enables analysis in various fields, from healthcare to manufacturing, education to services, particularly for organizations operating in highly competitive environments to project future outcomes. In this study, a sentiment analysis is conducted for comments made on a state university through Google. The comments are transferred to MS Excel using web scraping techniques and underwent data preprocessing. They are evaluated using both important supervised machine learning methods like Logistic Regression, Gaussian Naive Bayes, and Support Vector Machine as well as an advanced ensemble learning method as CatBoost. Additionally, LSTM, a deep learning method commonly used in sentiment analysis studies in the literature and Amazon’s AWS Comprehend service are used in the analysis comments. The results are compared with frequently used performance metrics in the literature, and for all the methods, the success rate exceeds 80%. This demonstrates that all selected machine learning techniques and AWS Comprehend can be successfully applied. AWS Comprehend provided the best results in terms of all metrics except sensitivity.
Fikir madenciliği olarak da bilenen duygu analizi, metin verilerinde ifade edilen duygusal tonu, duyguyu veya öznel bilgiyi belirleme ve sınıflandırma işini içeren doğal dil işleme tekniğidir. Sosyal medya platformları aracılığı ile üretilen çok fazla sayıda yorum ve değerlendirmenin analizinin yapılabilmesi, sağlıktan üretime, eğitimden hizmete kadar pek çok alanda, yüksek rekabet şartlarında faaliyet gösteren kurumların gelecek projeksiyonu için önem arz etmektedir. Bu çalışmada, bir devlet üniversitesi hakkında Google üzerinden yapılan yorumlar için duygu analizi çalışması yapılmıştır. Web kazıma tekniği ile MS Excel’e aktarılan yorumlar, ön işleme sürecine tutulduktan sonra hem Lojistik Regresyon, Gaussian Naive Bayes ve Destek Vektör Makinesi gibi önemli denetimli makine öğrenmesi metotlarıyla hem de CatBoost gibi gelişmiş birleşik öğrenme metoduyla değerlendirilmiştir. Bununla beraber literatürde duygu analizi çalışmalarında sıkça kullanılan derin öğrenme metodu olan LSTM ve Amazon firmasının duygu analizi çalışmaları için kullanıcılara açtığı AWS Comprehend servisi, yorumların analizi ve modellenmesinde kullanılmıştır. Literatürde sıkça kullanılan performans metrikleriyle sonuçlar karşılaştırılmıştır. Kullanılan yöntemler için tüm performans metrikleri üzerinden başarı oranı %80’in üstünde çıkmıştır. Bu da duygu analizi için seçilen tüm makine öğrenmesi tekniklerinin ve AWS Comprehend’in başarılı bir şekilde uygulanabileceğini göstermektedir. Duyarlılık hariç tüm metrikler bakımından en iyi sonucu AWS Comprehend uygulaması vermiştir.
Bu çalışma için etik kurul onayına gerek yoktur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 5, 2023 |
Publication Date | December 20, 2023 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | December 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 4 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .