Etkili bir çevre eğitiminin gerçekleştirilmesinde
öğrencilerin çevre sorunları hakkındaki görüşleri önemlidir. Bu araştırma
Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki görüşlerini
belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiş fenomenoloji deseninde nitel bir
çalışmadır. Fenomenoloji (olgubilim) çalışmalarında genellikle bir olguya
ilişkin bireysel algıların ortaya çıkarılması ve yorumlanması amaçlanır. Bunun
için 34 öğrenciden çevre sorunları ile ilgili görüşleri yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi
tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin
çevre sorunu olarak ilk sırada belirttikleri kirlilikle ilgili olgular olup
bunlar; çöp, hava ve su kirliliği olarak ifade edilmiştir. Çevre sorunlarına
etki eden unsurlar; insan, şehir ve sanayi kaynaklı olarak belirtilmiştir.
Öğrencilere göre çevre sorunlarına insanların duyarsızlığı ve bilinçsizliği
etki eden temel faktörler arasındadır. Çevre sorunlarına karşı duyarlılık
arttırmak için başta kampanya, proje, yarışma v.b. tarzda farkındalık oluşturacak etkinliklerin
yapılması önerilmektedir. Araştırma sonucunda öğrencilerin çevre sorunları
karşısında olumsuz duygular taşıdığı, en fazla üzüntü hissettiği ortaya
çıkmıştır.
Students'
views on environmental issues are important in the realization of an effective
environmental education. This research is a qualitative study in the
phenomenology pattern of 7th grade students in order to determine their
opinions about environmental problems. Phenomenology (phenomenology) studies
are usually aimed at revealing and interpreting individual perceptions of a
case. For this purpose, 34 students were interviewed with semi-structured
interview form. Collected data were analyzed by using content analysis
technique. According to
the findings obtained, the environmental problems of the students are the cases
related to the pollution they mentioned in the first place and they are
expressed as garbage, air and water pollution. The factors affecting
environmental problems are stated as human, urban and industrial sources. According to
the students, the insensitivity and unconsciousness of the people are among the
main factors affecting environmental problems. In order to increase the
sensitivity to environmental problems, the campaign, project, competition etc.
It is recommended to conduct activities to create awareness in style. It has
been revealed that students have negative feelings about environmental problems
and feel the most sadness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |