Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 43 - 53, 26.04.2021
https://doi.org/10.47477/ubed.886014

Abstract

Bu araştırmanın genel amacı okul öncesi eğitim programında yer alan öz bakım becerileri alanına ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeylerini öğretmen görüşleri doğrultusunda inceleyerek belirlemektir. Araştırma, betimsel yöntem kullanılarak yapılmış bir araştırma olup bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Çanakkale il merkezinde bulunan bağımsız anaokullarında çalışan; 51 öğretmene anket formu uygulanmıştır. 51 öğretmen, cevapladıkları her bir öğretmen anketini sınıfında bulunan 10 çocuğu göz önünde bulundurarak toplamda (484) çocuk için cevaplamıştır. Kullanılan anket sonucu alınan veriler bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde öncelikle uygun test tekniği belirlenmiştir. Bunun için her bir bağımsız değişkenin alt gruplardaki cevaplayıcı sayısı ve bağımlı değişkenin bu alt gruplarda normal dağılım gösterme durumu dikkate alınmıştır. Bağımsız değişken alt gruplarının 30’un altında kaldığı durumlarda doğrudan parametrik olmayan testler tercih edilmiş, 30’un üzerinde cevaplayıcı sayısı bulunan bağımsız değişken alt gruplarında ise dağılımların normalliği için Shapiro-Wilk testi sonuçlarına bakılmıştır. Yapılan analizlerde, Shapiro-Wilk testinin bu gruplar için anlamlı sonuç ürettiği (p>,05) görüldüğünden, bütün analizlerde parametrik olmayan testlerin kullanımı yoluna gidilmiştir. Bağımsız değişkenin iki alt grubunun olduğu durumlarda, “Mann-Whitney-U”, bağımsız değişkenin üç ve daha fazla alt grubunun olduğu durumlarda ise “Kruskal-Wallis” testleri kullanılmıştır. Anlamlı fark gösteren Kruskal-Wallis testi sonuçlarında ikili karşılaştırmaların yapılabilmesi için Mann-Whitney U testi ile alt grupların farklılıkları tekrar test edilmiştir. Kazanımların gerçekleşmesiyle ilgili öğretmen görüşlerinin betimsel olarak incelemesinde, her bir anketteki alt boyutlar için toplam cevaplayıcı sayısı (N), aritmetik ortalama (X̅) ve standart sapma (S.s.) değerleri kullanılmıştır. Araştırmada katılımcı öğretmen görüşlerine göre eğitim programında yer alan öz bakım becerileri alanlarıyla ilgili kazanımların “yüksek düzeyde” gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılırken, en az gerçekleştiği düşünülen öz bakım becerileri kazanımları “sağlığı ile ilgili önlemleri alır” şeklinde karşımıza çıkmaktadır

References

  • Atay, M. (2005). Çocukluk döneminde gelişim. Kök Yayıncılık.
  • Çetinkaya, A. (2012). Okul Öncesi Eğitime 5-6 Yaşlarında Başlayan Öğrenciler İle 3-4 Yaşlarında Başlayan Öğrencilerin Öz Bakım Becerilerinin Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Can, A. (2019). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Pegem Akademi.
  • Deniz, M. E. (Ed.) (2008). Erken çocukluk döneminde gelişim. Maya Akademi.
  • Ekinci, O. (2011). Okul Öncesi Eğitimin İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Başarısı Üzerine Etkisi (Gaziantep ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • İş, A. (2017). Okul Öncesi Ve Sınıf Öğretmenlerinin 2013 Okul Öncesi Eğitim Programındaki Kazanımların Gerçekleşme Düzeyine Yönelik Algıları (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları, 11. Baskı.
  • Kay, M. A. (2015). 2013 Okulöncesi Eğitim Programındaki Kazanımların Uygulamadaki Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Batman ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Köksal, O., Doğal, A. ve Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Science, 46, 379-394.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Özkesmen, A. (2008). Okul Öncesi Eğitim Alan ve Almayan 1. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının Yeni Müfredat Programa Göre Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
  • Polat, D. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Günlük Planlarında Öz Bakım Becerilerine Yer Verme Durumlarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bolu İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Tamkavas, E. (2003). 5-6 Yaş Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Cinsiyet ve Okul Öncesi Eğitim Alma Durumuna Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Unutkan, Ö. P. A. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Uzun H. (2007). Malatya İlinde Okulöncesi Eğitim Programının Uygulanmasında Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Anasınıfları Üzerine Bir Çalışma) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 43 - 53, 26.04.2021
https://doi.org/10.47477/ubed.886014

Abstract

References

  • Atay, M. (2005). Çocukluk döneminde gelişim. Kök Yayıncılık.
  • Çetinkaya, A. (2012). Okul Öncesi Eğitime 5-6 Yaşlarında Başlayan Öğrenciler İle 3-4 Yaşlarında Başlayan Öğrencilerin Öz Bakım Becerilerinin Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Can, A. (2019). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Pegem Akademi.
  • Deniz, M. E. (Ed.) (2008). Erken çocukluk döneminde gelişim. Maya Akademi.
  • Ekinci, O. (2011). Okul Öncesi Eğitimin İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Başarısı Üzerine Etkisi (Gaziantep ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • İş, A. (2017). Okul Öncesi Ve Sınıf Öğretmenlerinin 2013 Okul Öncesi Eğitim Programındaki Kazanımların Gerçekleşme Düzeyine Yönelik Algıları (Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları, 11. Baskı.
  • Kay, M. A. (2015). 2013 Okulöncesi Eğitim Programındaki Kazanımların Uygulamadaki Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Batman ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Köksal, O., Doğal, A. ve Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Science, 46, 379-394.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Özkesmen, A. (2008). Okul Öncesi Eğitim Alan ve Almayan 1. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının Yeni Müfredat Programa Göre Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
  • Polat, D. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Günlük Planlarında Öz Bakım Becerilerine Yer Verme Durumlarının İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bolu İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Tamkavas, E. (2003). 5-6 Yaş Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Cinsiyet ve Okul Öncesi Eğitim Alma Durumuna Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Unutkan, Ö. P. A. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Uzun H. (2007). Malatya İlinde Okulöncesi Eğitim Programının Uygulanmasında Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Anasınıfları Üzerine Bir Çalışma) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Özden Duygu Çelik 0000-0002-8471-3723

Çavuş Şahin 0000-0002-7175-4702

Early Pub Date April 26, 2021
Publication Date April 26, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Çelik, Ö. D., & Şahin, Ç. (2021). Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, 4(1), 43-53. https://doi.org/10.47477/ubed.886014
AMA Çelik ÖD, Şahin Ç. Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. IJSE. April 2021;4(1):43-53. doi:10.47477/ubed.886014
Chicago Çelik, Özden Duygu, and Çavuş Şahin. “Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi 4, no. 1 (April 2021): 43-53. https://doi.org/10.47477/ubed.886014.
EndNote Çelik ÖD, Şahin Ç (April 1, 2021) Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 4 1 43–53.
IEEE Ö. D. Çelik and Ç. Şahin, “Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”, IJSE, vol. 4, no. 1, pp. 43–53, 2021, doi: 10.47477/ubed.886014.
ISNAD Çelik, Özden Duygu - Şahin, Çavuş. “Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi 4/1 (April 2021), 43-53. https://doi.org/10.47477/ubed.886014.
JAMA Çelik ÖD, Şahin Ç. Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. IJSE. 2021;4:43–53.
MLA Çelik, Özden Duygu and Çavuş Şahin. “Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Bilim Ve Eğitim Dergisi, vol. 4, no. 1, 2021, pp. 43-53, doi:10.47477/ubed.886014.
Vancouver Çelik ÖD, Şahin Ç. Okul Öncesi Dönemde Öz Bakım Becerileri Kazanımlarının Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. IJSE. 2021;4(1):43-5.