In this study, Kelile and Dimne was examined in terms of the values in the Social Studies Curriculum. The research was structured in accordance with the document analysis design, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of Kelile and Dimne and Social Studies Curriculum. Document analysis method was used in data collection and descriptive analysis method was preferred in data analysis. In the study, it was concluded that the stories in Kelile and Dimne were associated with the values in the Social Studies Curriculum at different rates. The story with the highest number of value associations was the Inspiration of Bees, and 41 different associations were found with the values in the curriculum together with the intermediate and inner stories. While the value of justice, which was associated in 16 different stories, was the most associated value, the value of independence, which was identified in only 3 stories, was the least associated value. As a result of the research, it was determined that Kelile and Dimne is an important work that can be used in the process of values education in Social Studies courses; it is recommended that the stories should be published in accordance with the level of primary and secondary school students in terms of language, content and form.
Bu araştırmada Kelile ve Dimne, Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan değerler açısından incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi desenine uygun olarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; Kelile ve Dimne ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’ndan oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında doküman analizi yöntemi kullanılmış, verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada; Kelile ve Dimne’de yer alan hikâyelerin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan değerlerle farklı oranlarda ilişkilendirildiği sonucuna ulaşılmıştır. En çok değer ilişkilendirilen hikaye Arıların İlhamı olmuş, içindeki ara ve iç hikayelerle birlikte öğretim programında yer alan değerlerle 41 farklı yerde ilişkilendirme tespit edilmiştir. 16 farklı hikayede ilişkilendirme yapılan adalet değeri en çok ilişkilendirme yapılan değer olurken, yalnızca 3 hikayede tespit edilen bağımsızlık değeri en az ilişkilendirme yapılan değer olmuştur. Araştırma sonucunda Kelile ve Dimne’nin Sosyal Bilgiler derslerinde değerler eğitimi sürecinde kullanılabilecek önemli bir eser olduğu tespit edilmiş; hikayelerin dil, içerik ve şekil açısından ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin seviyesine uygun olarak güncel basımlarının yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 3, 2023 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 3 |