The change of world conditions to increase communication between countries and the constantly developing relations make foreign language learning important today. Language learning is thought to be more effective when started at an early age. Since teaching a foreign language to children is important, various books are being prepared today. The aim of the study is to examine the materials used in teaching Arabic to children whose mother tongue is not Arabic. The teaching set called 'Uhibbu'l-Arabiyye' has been prepared by targeting children to learn Arabic as a foreign language and taking into account their development. The content of the teaching set is enriched with visuals and designed to attract children's attention. The purpose of examining this set is to reveal the content of the set prepared for teaching Arabic to children abroad. In the research, document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. By examining the data in the book as content, it has been revealed what kind of method the book follows about teaching Arabic to children. Each level of the Arabic teaching set is composed of textbook, activity book and teacher's book. The teaching set, which aims to provide children with basic language skills, has been prepared in the form of a detailed program by planning the total course hours at each level and information about this is given in the guide book. It is aimed to teach the Arabic language effectively in the period from the pre-school period to the 12th grade by aiming to complement each other. In the books, especially for the primary school age, each subject was supported with pictures, and a content that focused on the acquisition of four basic skills, especially speaking-listening skills, was created.
Dünya şartlarının ülkeler arası iletişimi artıracak şekilde değişimi ve sürekli olarak gelişen ilişkiler günümüzde yabancı dil öğrenimini önemli kılmaktadır. Dil öğreniminin erken yaşlarda başladığında daha etkili olduğu düşünülmektedir. Çocuklara yabancı dil öğretimi önemli olduğu için günümüzde buna yönelik çeşitli kitaplar hazırlanmaktadır. Çalışmanın amacı anadili Arapça olmayan çocuklara yönelik Arapçanın öğretiminde kullanılan materyallerin incelenmesidir. ‘Uhibbu’l-Arabiyye’ adlı öğretim seti, çocukların yabancı dil olarak Arapçayı öğrenmesini hedefleyerek ve gelişimlerini dikkate alarak hazırlanmıştır. Öğretim setinin içeriği görsellerle zenginleştirilmiş ve çocukların dikkatini çekmesi amacıyla tasarlanmıştır. Bu setin incelemesindeki amaç yurtdışında çocuklara Arapça öğretimine yönelik hazırlanan setin içeriğinin ortaya konulmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Kitaptaki veriler içerik olarak incelenerek kitabın çocuklara Arapça öğretimine dair nasıl bir metot izlediği ortaya konulmuştur. Arapça öğretim setinin her seviyesi ders kitabı, etkinlik kitabı ve öğretmen kitabından oluşturulmuştur. Çocuklara temel dil becerilerini kazandırmayı hedefleyen öğretim seti detaylı bir program şeklinde her seviyede toplam ders saati planlanarak hazırlanmış ve kılavuz kitapta buna dair bilgi verilmiştir. Kitapların birbirini tamamlanması hedeflenerek okul öncesi dönemden 12.sınıfa kadarki süreçte Arap dilinin etkin bir şekilde kazandırılması amaçlanmıştır. Kitaplarda özellikle ilkokul çağı için her konu resimlerle desteklenmiş genelde dört temel becerinin, özellikle de konuşma-dinleme becerisinin kazandırılmasına ağırlık veren bir içerik oluşturulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 17, 2022 |
Acceptance Date | December 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |
* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.
* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.