Education has been among the phenomena that humanity attaches importance to throughout its historical process. When civilized geographies are examined closely, it can be seen that there is a strong education in their foundations. In geographies that are located further behind within the framework of objective criteria, deficiencies, disruptions or interventions regarding education stand out. Despite the decisive function of education in this respect, in some times and geographies, power authorities have not refrained from making various interventions in education. An example of these is the national socialist German administration that ruled between 1933 and 1945. In line with the national socialist ideology, education implemented against the society, especially young individuals, has been shaped in a different direction from its traditional and conventional meaning. The intellectual and physical intervention of the national socialist authorities towards the determined and desired human profile has made education “black” or “poisonous”. Especially young individuals' exposure to black pedagogy, both psychologically and physically, has also been the subject of literary works. A qualified example of these works is Ödön von Horvath's novel Youth Without God (Jugend ohne Gott). In his work, Horvath included strong data about the educational policies of Adolf Hitler and the national socialists without naming them. As a result of these policies, the beings transformed into figures of different profiles, especially young individuals, and the actions they resort to are clearly shown in the novel.
This study examines the data on black pedagogy in Horvath's novel Youth Without God. The aim of the study is to show how the education guided by the national socialist ideology under the leadership of Hitler is reflected in a literary work.
Eğitim, tarihsel süreci boyunca insanlığın önem verdiği olgular arasında yer almıştır. Uygar coğrafyalar yakından incelendiğinde, temellerinde güçlü bir eğitimin olduğu görülebilir. Nesnel ölçütler çerçevesinde daha geride konumlanan coğrafyalarda ise eğitime dair eksiklik, aksaklık veya müdahaleler göze çarpmaktadır. Eğitimin bu açıdan belirleyici olan işlevine rağmen bazı zaman ve coğrafyalarda, güç otoriteleri eğitime çeşitli müdahalelerde bulunmaktan geri durmamışlardır. Bunlara dair bir örnek de 1933 ile 1945 arasında hüküm süren nasyonal sosyalist Alman idaresidir. Nasyonal sosyalist ideoloji doğrultusunda genç bireyler başta olmak üzere, topluma karşı uygulanan eğitim, geleneksel ve genelgeçer anlamından farklı bir doğrultuda şekillenmiştir. Belirlenmiş ve arzu edilen insan profiline yönelik nasyonal sosyalist otoritelerin fikri ve fiziki müdahalesi, eğitimi “kara” kılmıştır. Özellikle genç bireylerin gerek psikolojik gerekse fiziksel açılardan kara eğitime maruz bırakılması, edebi yapıtlara da konu olmuştur. Bu yapıtlara nitelikli bir örnek, Ödön von Horvath’ın Tanrısız Gençlik (Jugend ohne Gott) romanıdır. Horvath, yapıtında isim vermeksizin Adolf Hitler ve nasyonal sosyalistlerin eğitim politikalarına dair güçlü verilere yer vermiştir. Bu politikaların sonucu olarak başta genç bireyler olmak üzere, farklı profilde figürlerin dönüştüğü varlıklar ve başvurduğu eylemler romanda açıkça gösterilmektedir.
Bu çalışma Horvath’ın Tanrısız Gençlik romanında kara eğitime dair verileri irdelemektedir. Çalışmanın amacı, Hitler önderliğinde nasyonal sosyalist ideoloji güdümündeki eğitimin edebi bir yapıta ne şekilde yansıdığını göstermektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | German Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | August 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 3 |
* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.
* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.