In this study, it is aimed to examine the
opinions of middle school mathematics teachers about learning mathematics. In
this context, the study is designed as a case study from the qualitative
research management in order to examine the teachers' views in detail. The
study group consisted of 46 middle school mathematics teachers. In line with
the voluntary participation, structured interviews were conducted with the
teachers and the data were analyzed with content analysis. As a result of the
analyzes, the properties of learning mathematics are expressed under 4 themes:
daily life, lesson teaching, mental activities and personal development. In the
theme of daily life, it was determined that the most expressed feature was the
use of mathematics in daily life. In the theme of lesson teaching, the
expression of contributing to the development of science was mostly used. It is
determined that the concept of logical thinking comes to the forefront in the
context of mental activities. In the theme of personal development, it was
concluded that awareness raising, human maturation, communication, and respect
for different opinions were expressed. As a result, it is thought that
mathematics teaching should be related to daily life, mathematics activities
develop mental activities and mathematics teachers and teacher candidates
should be educated in this consciousness.
Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin
matematiği öğrenmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
kapsamda çalışma, öğretmenlerin görüşlerinin ayrıntılı olarak incelenebilmesi
için nitel araştırma yönetmelerinden durum çalışması olarak tasarlanmıştır.
Çalışma grubunu 46 ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Gönüllü
katılım doğrultusunda öğretmenlerle yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve elde
edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizler doğrultusunda
veriler belirli temalara ayrılmıştır. Analizler sonucunda matematiği öğrenmenin
özellikleri; günlük yaşam, ders öğretimi,
zihinsel etkinlikler ve kişisel gelişim olmak üzere 4 tema altında belirlenmiştir.
Belirlenen temalardan günlük yaşam temasında en çok ifade edilen özelliğin,
matematiği günlük yaşamda kullanma ifadesinin yer aldığı belirlenmiştir. Ders
öğretimi temasında, bilimin gelişmesine katkı sağlama ifadesi çoğunlukla
kullanılmıştır. Zihinsel etkinlikler teması kapsamında, mantıklı düşünme
kavramının ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Kişisel gelişim temasında ise
farkındalık kazandırma, insanı olgunlaştırma, iletişim kurabilme, farklı
görüşlere saygılı davranma gibi özelliklerinin ifade edildiği sonucuna
ulaşılmıştır. Sonuç olarak matematik öğretiminde konuların günlük yaşamla
ilişkilendirilmesi gerektiğinin, matematik etkinliklerinin zihinsel
aktiviteleri geliştirdiğinin ve matematik öğretmen ve öğretmen adaylarının bu
bilinçte eğitim almalarının gerekli olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Acceptance Date | March 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |