The purpose of this study is to examine the parts of patterns in middle school seventh grade books in the context of habits of mind related to algebra and to discuss the implementation of a geometric pattern activity in order to develop students' algebraic thinking and gain habits of mind. For this purpose, the research consists of two parts. In the first part, the pattern sections of two different seventh grade textbooks taught by the Ministry of National Education were analyzed using the document analysis method. In the second part, it was explained how mental habits can be developed by adapting a pattern problem in the book of the Ministry of National Education. This research will guide academicians who conduct algebraic thinking studies, mathematics teachers, and program developers who organize the curriculum in the development of students' algebraic thinking.
habits of mind algebraic thinking patterns seventh grade mathematics textbooks document analysis
Bu çalışmanın amacı, ortaokul yedinci sınıf kitaplarında yer alan örüntüler konusunun cebirle ilişkili zihinsel alışkanlıklar bağlamında incelenmesi ve bu konuda öğrencilerin cebirsel düşünme becerilerini geliştirmek ve onlara zihinsel alışkanlıklar kazandırmak için bir geometrik şekil örüntüsü etkinliğinin uygulanma sürecini tartışmaktır. İlk bölümde öncelikle MEB tarafından okutulan iki farklı yedinci sınıf ders kitabının örüntüler bölümleri döküman analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. İkinci bölümde ise MEB’in kitabında yer alan bir örüntü probleminin uyarlaması yapılarak, zihinsel alışkanlıkların nasıl geliştiriebileceği açıklanmıştır. Bu araştırma cebirsel düşünme çalışmaları yapan akademisyenlere, matematik öğretmenlerine ve öğretim programını düzenleyen program geliştiricilere, öğrencilerin cebirsel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde yol gösterecek niteliktedir.
zihinsel alışkanlıklar cebirsel düşünme örüntüler yedinci sınıf matematik ders kitabı doküman analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2021 |
Acceptance Date | March 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |