Araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin tercihlerinin ders planları aracılığı ile incelenmesidir. Öğretmen adaylarının ders planlarında yer verdikleri ölçme ve değerlendirme tercihleri derslere ve öğrenim görülen üniversite türüne göre analiz edilmiştir. Çalışma doküman incelemesi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, devlet ve vakıf üniversitelerinde 4. sınıfta öğrenim gören 16 öğretmen adayı yer almıştır. Elden edilen veriler doküman analizi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının geleneksel ölçme ve değerlendirme tekniklerini daha çok tercih ettikleri görülmüştür. Tercihler derslere göre incelendiğinde, alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin en çok fen bilimleri derslerinde, geleneksel tekniklerin ise en çok matematik derslerinde kullanıldığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri üniversite türüne göre ölçme ve değerlendirme teknikleri tercihlerinin farklılık göstermediği ortaya konmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini daha fazla kullanmalarına yönelik uygulamalı çalışmaların sayısının artırılması önerilebilir.
The aim of the study was to examine the preferences of pre-service primary teachers about measurement and evaluation techniques through lesson plans. The measurement and evaluation preferences included in the lesson plans of pre-service primary school teachers were analyzed according to the courses and the type of university they attended. The study was carried out using the document analysis method. The study was conducted with 16 senior teacher candidates from state and private universities. The obtained data were analyzed by document analysis. It has been observed that classroom pre-service teachers prefer traditional assessment and evaluation techniques more. When the preferences were analyzed according to the courses, it was seen that alternative measurement and evaluation techniques were mostly used in science lessons, while traditional techniques were mostly used in mathematics lessons. It has been revealed that pre-service primary school teachers' preferences for assessment and evaluation techniques do not differ according to the type of university they attended. According to the results of the research, increasing the number of practical studies for pre-service teachers to use more alternative measurement and evaluation techniques was suggested.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | November 27, 2020 |
Acceptance Date | December 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |
|
| |