The purpose of this study is to explore the effects of cognitive flexibility on the five EPOCH well-being components: engagement, perseverance, optimism, connectedness and happiness. The study also investigates the mediating roles of coping styles (i.e., active coping and negative coping) in this relationship. The participants consisted of 488 high school students. The data were collected through Cognitive Flexibility Scale, KIDCOPE, and EPOCH. It was found that cognitive flexibility was a significant predictor of active coping, negative coping and five EPOCH well-being variables. Cognitive flexibility positively affected active coping and five components of EPOCH well-being (engagement, perseverance, optimism, connectedness and happiness) while it affected avoidant coping negatively. The findings of the research showed that both active and negative coping played mediating roles between cognitive flexibility and EPOCH five-dimensional well-being variables. The practical implications for school teachers, limitations and further research for the researchers are presented in the study.
Bu çalışmanın amacı; bilişsel esnekliğin ergenlerin EPOCH beş boyutlu iyi oluşu (bağlılık, kararlılık, iyimserlik, ilişkililik ve mutluluk) üzerindeki etkisini keşfetmektir. Çalışmada ayrıca bilişsel esneklik ile EPOCH beş boyutlu iyi oluş arasındaki ilişkide başa çıkma stratejilerinin (aktif başa çıkma, kaçınan başa çıkma ve olumsuz başa çıkma) aracı rolleri de incelenmektedir. Araştırmanın katılımcılarını 488 lise öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Bilişsel Esneklik Ölçeği, KIDCOPE Başa Çıkma Ölçeği ve EPOCH Beş Boyutlu İyi Oluş Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; bilişsel esneklik aktif başa çıkma, negatif başa çıkma ve iyi oluşun beş öğesinin anlamlı bir yordayıcısıdır. Bilişsel esneklik aktif başa çıkma ile iyi oluşun beş öğesini (bağlılık, kararlılık, iyimserlik, ilişkililik ve mutluluk) pozitif yönde etkilerken; kaçınan başa çıkmayı negatif yönde etkilemektedir. Hem aktif hem de negatif başa çıkma stratejileri bilişsel esneklik ile EPOCH beş boyutlu iyi oluş arasındaki ilişkide aracı rol oynamaktadır. Elde edilen bulgulara dayalı olarak, öğretmen, okul psikolojik danışmanları ve gelecek araştırmacılar için öneriler sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | March 1, 2021 |
Acceptance Date | April 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |
|
| |