Bu çalışmada, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları kapsamında gerçekleştirilen “Doğamda Matematik Var!” projesinin değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Projede doğa temalı etkinlikler, atölye ve laboratuar çalışmaları, yeni ve farklı öğrenme yaklaşımları ile kazandırılacak bilgi ve becerilerle farklı disiplinlerle Matematik arasındaki ilişkiyi sentezleyerek öğrencilerde Matematik’e yönelik farkındalık oluşması, öğrencilerin bireysel yaratıcılıklarının gelişmesine katkıda bulunulması, bilime yönelik bakış açılarında olumlu yönde değişim olması, eleştirel-sanatsal-sorgulayıcı bakış açısı kazanmaları, bedensel-kinestetik gelişimlerine katkı sağlaması, doğa ile diğer bilim dalları içinde gizlenmiş Matematik’i keşfetmeleri amaçlanmıştır. Projenin hedef kitlesini, 2020-2021 eğitim öğretim döneminde devlet okullarında öğrenim gören 7 ve 8. sınıf öğrencileridir. Katılımcıların bu projede aktif olarak bireysel ve grup çalışmalarına dâhil olması, merak duygularının harekete geçmesi ve yaparak yaşayarak öğrenmeleri hedeflenmiştir. Projenin öğrencilere “Matematik tutum ölçeği”, “Matematik Kaygı Ölçeği”, “Doğaya Bağlılık Ölçeği” ve “Etkinlik Çalışmaları Değerlendirme Ölçeği” uygulanmıştır. Bulgular ışığında; öğrencilerin Matematiksel öğeleri doğa ile iç içe yaparak-yaşayarak öğrenmeleri sayesinde Matematik Bilimine ait bilgileri içselleştirmelerine ve Matematik’i hayatlarının bir parçası haline getirmelerine katkı sağladığı görülmüştür. Proje bulguları ışığında katılımcıların matematik bilimine yönelik kaygılarının azaldığı, doğaya bağlılıklarının ve Matematik bilimine yönelik tutumlarının olumlu yönde değiştiği görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda mevcut eğitim sisteminin içerisine, öğrencilerin doğada uygulamalı ve yaparak-yaşayarak gerçekleştireceği etkinliklerin entegre edilebileceği düşünülmektedir.
TÜBİTAK
121B620
Desteğinden dolayı TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
In this study, “There is Mathematics in My Nature!" which was conducted within the scope of TUBITAK 4004 Nature Education and Science Schools’ the project has been evaluated. In the project, it is aimed to carry out nature-themed activities, workshops and laboratory studies, to include knowledge and skills to be gained through new and different learning approaches, to raise awareness about mathematics in students by making them realize the relationship between different disciplines and mathematics, and to contribute to the development of students' individual creativity. In addition, it is among our aims to provide a positive change in the perspectives towards science, to provide students with a critical-artistic-inquiring perspective, to contribute to the bodily-kinesthetic development of the students, and to discover the mathematics hidden in nature and other branches of science. In addition, in this project it is aimed that the participants are actively involved in individual and group work, that their sense of curiosity is activated and that they learn by doing and experiencing. The target group of the project is 7th and 8th grade students studying in public schools in the 2020-2021 academic year. In the project, "Mathematics Attitude Scale", "Mathematics Anxiety Scale", "Affiliation to Nature Scale" and "Activity Studies Evaluation Scale" were applied to the students. In addition, in the light of the findings, it has been seen that students' learning mathematical elements intertwined with nature, by doing and experiencing, contributes to their internalization of the knowledge of mathematics and making mathematics a part of their lives. In the light of the project findings, it was observed that the participants' anxiety towards mathematics decreased, their commitment to nature and their attitudes towards mathematics changed positively. In line with the results obtained from the research, it is thought that the integration of the existing education system into the activities that the students will perform in nature by doing and living will make positive contributions to education.
121B620
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 121B620 |
Early Pub Date | June 30, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | February 14, 2022 |
Acceptance Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |
|
| |