The purposes of the study are to examine the effect of using animations of fifth grade science course unit "Electricity" with the content of
the educational information network social education platform established by the Ministry of National Education and PhET simulation
program developed by Colorado University on academic success and knowledge retention of students and to receive student opinions about
the implementation. The study was conducted in Osmaniye with a total of 42 middle school fifth grade students, 22 experimental and 20
control groups. In this study, pre-test and post-test with control group design, quasi experimental desing, was used. In the result, the
experimental group of students’ ideas were taken about the animation and simulation. Independent t-test and descriptive analysis were
used in the analysis of the data. The studies showed that learnings based on animaiton and simulation increase both students’ academic
succes in science and retention level of their knowledges. In the Descriptive analysis part of the study, it is seen that the thoughts of the
students about the application are positive.
Çalışmanın amacı, 5. sınıf Fen Bilimleri dersi Yaşamımızdaki Elektrik ünitesinin, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kurulan Eğitim Bilişim
Ağı sosyal eğitim platform içerikli animasyonların ve Colorado Üniversitesi tarafından geliştirilen PhET simülasyon programı kullanımının
öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisini incelemek ve uygulama ile ilgili öğrenci görüşlerini almaktır. Çalışma, 22 deney ve 20
kontrol grubu olmak üzere toplam 42 ortaokul 5. sınıf öğrenci ile Osmaniye ilinde yürütülmüştür. Çalışmada ön-test son-test kontrol gruplu
yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ayrıca çalışma sonucunda animasyon ve simülasyon hakkında deney grubunda bulunan öğrencilerin
görüşü alınmıştır. Verilerin analizinde bağımsız t testi ve betimsel analizden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular,
animasyon ve simülasyona dayalı Fen öğretiminin, öğrencilerin Fen Bilimlerine ilişkin akademik başarıları ve öğrenilen bilgilerin kalıcılık
düzeylerini arttırdığını göstermiştir. Çalışmanın betimsel analiz kısmında ise öğrencilerin uygulama ile ilgili düşüncelerinin genel olarak
olumlu olduğu görülmektedir.
Journal Section | MAKALELER |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |