The purpose of this research is to
determine the educational software interface design choices of secondary school
students and make suggestions for educational software designers. Computer Assisted Instruction (CAI) applications like e-learning have
some limitations to meet the needs and individual preferences of students. It
is also thought that the CAI implementations, which allow students to organize
the learning environment according to their individual needs, are more
qualified. In this context, a flexible / manageable interface system was
developed in the research, giving students the opportunity to design an
interface that is convenient and comfortable for them. The sample group of the
study consisted of 322 students from the 5th, 6th, 7th and 8th grade students
who were studying in the spring semester of 2017-2018 in the two secondary
schools in the province of Çanakkale. When the interface selections of the
students were examined, the participants mostly selected light and pastel
background colors and dark and cold fore colors. It is preferred by menus
students consisting of "oblique oval" buttons. Participants mostly
preferred the menus, which consisted of the selected buttons, to be placed on
top of the contents.
Bu araştırmanın amacı,
ortaokul öğrencilerinin eğitim yazılımı arayüz tasarımı seçimlerini
belirleyerekeğitim yazılımı tasarımcıları için önerilerde bulunmaktır. E-Öğrenme
gibi Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ) uygulamalarının, öğrencilerin
gereksinimlerini ve bireysel tercihlerini karşılamak için bazı sınırlıkları
bulunmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına göre öğrenme
ortamını düzenlemelerini sağlayan BDÖ uygulamalarının daha nitelikli olduğu
düşünülmektedir. Bu bağlamda, araştırmada esnek / yönetilebilir bir arayüz
sistemi geliştirilerek öğrenciler kendileri için uygun ve rahat olan arayüz
tasarımı yapma şansı verilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu Çanakkale
ilinde bulunan iki ortaokulda 2017-2018 bahar döneminde öğrenimlerini
sürdürmekte olan 5., 6. 7., ve 8. Sınıf seviyelerinden 322 öğrenci
oluşturmuştur. Öğrencilerin yaptıkları arayüz seçimleri incelendiği zaman,
katılımcılar çoğunlukla açık ve pastel arka plan renkleri ve koyu ve soğuk yazı
renkleri seçmişlerdir. “Eğik Oval” butonlardan oluşan menüler öğrenciler
tarafından tercih edilmiştir. Katılımcılar çoğunlukla en butonlardan oluşan
menülerin içeriğin üst kısmında yer almasını tercih etmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2018 |
Acceptance Date | September 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |