Early childhood
children are curious, exploratory, imaginative and questioning. In order to
support the development of children in this direction, to create solid
foundations for Science knowledge, opportunities should be given to them where
they can investigate, find out their curiosity, see the cause-effect
relationship, and make predictions by suggesting various ideas. The purpose of
this research is to determine the ideas and perceptions of preschool teachers
on weather events (snow, rain, hail, fog, dew, frost). In particular, children
should be aware of these questions that pre-school teachers face in response to
inquiries about the events happening in their surroundings. The sample of the
study is 44 preschool teachers in 2015-2016 spring period in Ağrı city center.
As data collection tool was used questionnaire composed of open-ended questions
with personal information form. The obtained data are given as percentages and
frequency also analyzed by using the descriptive analysis method. According
to the results determined above, we think that the weather events of pre-school
teachers are limited and that the teachers who graduated from the associate
degree program do not give much room to science activities. As a result of the
study, it was found to have incorrect information about weather events of the
pre-school teachers.
Erken
çocukluk dönemindeki çocuklar meraklı, araştırıcı, hayal güçleri kuvvetli ve
sorgulayıcıdırlar. Çocukların bu yöndeki gelişimlerini desteklemek, fen
bilgisine ilişkin sağlam temeller oluşturmak amacıyla; onlara
araştırabilecekleri, meraklarını giderebilecekleri, neden-sonuç ilişkisini
görebilecekleri, çeşitli fikirler öne sürerek tahminlerde bulunabilecekleri
fırsatlar verilmelidir. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin hava
olaylarıyla ilgili (kar, yağmur, dolu, sis, çiy, kırağı) mevcut fikirlerini ve
algılarını tespit etmektir. Özellikle çocukların çevrelerinde gerçekleşen
olaylara karşı merak edip soru sormaları karşısında okul öncesi öğretmenlerin
karşılaştıkları bu sorulara karşı bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Bu
araştırmanın örneklemini 2015-2016 bahar döneminde Ağrı il merkezinde görev
yapan 44 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak kişisel bilgiler formu ile açık uçlu sorulardan oluşan anket
kullanılmıştır. Elde edilen veriler yüzde ve frekans olarak verilmiş olup
ayrıca betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Yukarıda tespit
edilen sonuçlara göre, okul öncesi öğretmenlerinin hava olayları ile ilgili
etkinliklerinin sınırlı olması, ön lisans programından mezun olan öğretmenlerin
fen etkinliklerine fazla yer vermediği düşüncesindeyiz. Araştırmanın sonucunda,
okul öncesi öğretmenlerinin hava olayları ile ilgili yanlış bilgilere sahip
oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Acceptance Date | March 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |