Bu
çalışma, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının yetersiz seviyedeki matematik
bilgi-becerilerinin Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan konulardaki
başarılarına etkilerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Geleceğin öğretmenleri
olan öğretmen adaylarının temel matematikte zorlandıkları konuların bilinmesi
gerekmektedir. Çalışmada, mevcut bir durumu açığa çıkarmaya yönelik tarama
modeline dayalı betimsel yöntem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından 5 soruluk açık uçlu bir test ve yazılı bir mülakat
formu hazırlanıp, 2018-2019 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinin
eğitim fakültesi Sosyal Bilgiler öğretmenliği bölümünde öğrenim gören rastgele
yolla seçilmiş 50 öğretmen adayına uygulanmıştır. Çalışmada Sosyal Bilgiler
öğretmen adaylarının yaşadığı sorunlar, sorun yaşanan Sosyal Bilgiler dersi
konularında, sorun yaşanmasına sebep olan matematik bilgi-beceri eksikliği,
sorunların kendilerine yansımaları ve çözümüne yönelik öğretmen adayı önerileri
değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde nicel veri analizi teknikleri de
kullanılmıştır. Nitel olarak analiz edilen verilerden ortaya çıkan bulgular,
öğretmen adaylarının yetersiz düzeydeki matematik geçmişlerinin Sosyal Bilgiler
öğretimi ve öğrenimine olumsuz etkilerinin olduğunu göstermiştir. Sosyal
Bilgiler dersi konularında matematik kaynaklı sorunların en fazla birimler
arası dönüştürme, kesirler ve oran-orantı konularında yaşandığı tespit
edilmiştir. Çalışmaya katılan öğretmen adayları, Sosyal Bilgiler dersi konularında
yaşanan matematik kaynaklı sorunların; zaman kaybına, dersten soğumaya,
performans, moral ve motivasyon düşüklüğüne sebep olduğunu belirtmişlerdir.
This
study was carried out to determine the effect of insufficient mathematics
knowledge-skills of social studies teacher candidates on the achievements in
Social Studies curriculum. It is necessary to know the subjects that teacher
candidates who are the teachers of the future have difficulty in basic
mathematics. In the study, descriptive method based on survey model was used to
reveal an existing situation. An open-ended test with 5 questions and a written
interview form were prepared by the researchers and applied to randomly
selected 50 prospective teacher candidates from Social Sciences teaching
department of education faculty of a public university in the academic year of
2018-2019. In the study, the problems experienced by social studies teacher
candidates, the lack of mathematical knowledge-skills that causes problems in
Social Studies course, reflect on themselves of the problems and the
suggestions of prospective teachers about solving these problems were
evaluated. Quantitative data analysis techniques were also used in data
analysis. Findings from qualitatively analyzed data showed that the inadequate
mathematics background of teacher candidates had negative effects on teaching
and learning of Social Studies. It has been determined that the problems
related to mathematics in the subjects of Social Studies course are mostly
related to inter-unit transformation, fractions and ratio-proportion. The
teacher candidates who participated in the study were pointed out that the
mathematical problems in Social Studies course cause time loss, feeling strange
from lesson, decrease of performance, morale and motivation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Acceptance Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |