The purpose of this research is to
determine the nomophobia level of education faculty students according to their
personel characteristics and intelligent phone usage status. The sample group
of the study consisted of 429 students of the Canakkale Onsekiz Mart University
Education Faculty Department. Nomophobia scale and demographics data
questionnaire form were used in the data collection process. It was concluded that the smartphone addiction points of the students
differed according to gender, education department, general arithmetic grade
point average, daily and instant use time, pre-sleep use, and the availability
of a bedside telephone during the sleep process. Accordingly; women and the
participants having education at the pre-school education department, having
low academic achievement score, checking frequently smartphones, carrying their charge device/power bank
besides, having the habit of using smartphones before sleep and leaving smartphones
at the bedside during sleep process had higher addictive scores.
Bu araştırmanın amacı, kişisel
özelliklerine ve akıllı telefon kullanım durumlarına göre eğitim fakültesi
öğrencilerinin nomofobi seviyelerini belirlemektir. Araştırmanın örneklem
grubu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bölümü'ndeki 429
öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde nomofobi ölçeği ve demografik
veri anket formu kullanılmıştır. Öğrencilerin akıllı telefon bağımlılık
paunlarının cinsiyet, öğrenim görülen bölüm, genel aritmetik not ortalaması,
günlük ve anlık kullanım süresi, uyku öncesi kullanım, uyku sürecinde başucunda
telefon bulundurma durumuna göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre
kadınların, okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin, akademik başarı puanı
düşük olan öğrencilerin, sık kontrol edenlerin, yanında sarj aleti/güç birimi
bulunduranların, uyku öncesi akıllı telefon kullanma alışkanlığı olanların ve
uyku sürecinde başucunda akıllı telefon bulunduranların bağımlılık puanları
daha yüksektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2019 |
Acceptance Date | December 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |