This study aims to reveal whether maternal education level
makes a significant difference in the perception of children about respect for
diversity. The study sample consists of 84 children (40 females and 44 males)
at the age of 5-6 going to a kindergarten in Osmangazi district of Bursa
province and the mothers of these children (n=84). The mothers in the sample
include 23 primary school graduates, 30 high school graduates, and 31
university graduates. The data of the study conducted using the general survey
model were collected through the “The Scale of Respect for Diversities”
(Ekmişoğlu, 2007). The research findings as well as frequency and percentage
distribution of the scores obtained by the children from the scale were given
in tables, and then the results related to maternal education level were
presented after being subjected to ANOVA test. The study revealed that the
scores obtained by the children from the Respect for Diversity Scale did not
differ significantly by maternal education level. On the other hand, a detailed
examination of the children’s responses revealed a lower level of perception
about respect for diversity concerning gender roles and disabilities.
Bu
araştırmanın amacı;
anne eğitim düzeyinin okul öncesi dönem çocukların farklılıklara saygı algısı
üzerinde anlamlı fark oluşturma durumunu ortaya koymaktır. Araştırmanın
örneklemini ise Bursa İli Osmangazi İlçesinde bulunan anaokuluna devam eden
40’ı kız, 44’ü erkek olmak üzere toplam 84 beş-altı yaş çocuğu ve bu çocukların
anneleri (n=84) olmak üzere toplam 168 kişi oluşturmaktadır. Örneklem grubunda
yer alan annelerin 23’ü ilköğretim, 30’u lise ve 31’i üniversite mezunu olarak
seçilmiştir. Genel tarama modelinde yürütülen bu çalışmanın verileri, araştırma
amacına uygun olan “Farklılıklara Saygı Ölçeği” (Ekmişoğlu, 2007) aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmanın bulguları, çocukların ölçekten aldıkları puanların
frekans ve yüzde dağılımları tablolar halinde sunulmuş olup, anne eğitim
düzeyine ilişkin sonuçlar ise ANOVA yöntemi ile test edilmiş ve sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda;
çocukların farklılıklara saygı ölçeğinden aldıkları puanların anne eğitim
düzeyine göre anlamlı derecede farklılaşmadığı saptanmıştır. Ancak, ölçek
maddeleri detaylı olarak incelendiğinde; çocukların cinsiyet rollerine ve
engelli bireylere ilişkin maddelere verdikleri cevapların puan ortalamalarının
ölçeğin diğer maddelerinin puan ortalamalarına göre daha düşük olduğu
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2019 |
Submission Date | July 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 32 Issue: 1 |