Okul
çağındaki bireylerin bilişim teknolojileri kullanımı gerek öğretmenler gerekse
veliler tarafından önemli bir problem olarak görülmektedir. Özellikle ergenlik
öncesi dönemde bu problemin veliler tarafından nasıl algılandığının
değerlendirilmesi araştırmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Dolayısıyla bu
araştırmanın amacı, ortaokul öğrenci ebeveynlerinin çocuklarının bilişim teknolojileri
kullanımlarına yönelik tutumlarını, davranışlarını, denetimlerini ve
getirdikleri sınırlamaları ortaya koyacak bir ölçek geliştirmektir. Ölçek
geliştirme sürecinde öncelikle literatür taraması yapılarak ve uzman görüşü
alınarak ölçek formu oluşturulmuş, uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen iki
devlet okulunda 6. ve 7. Sınıflarda öğrenim gören 294 öğrenci ebeveynlerine
yönelik pilot uygulama gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler analiz edilerek
ölçek üzerinde düzeltmeler yapılmıştır. Yapılan bu analiz işlemleri sonucunda üç faktörlü ölçek yapısı
oluşturulmuş (Eğitimde Kullanımı, Denetim ve Sınırlamalar, Olumsuz Etkileri),
bu üç faktöre ilişkin toplam varyansın %52,07; her bir faktör için ölçeğin
Cronbach Alpha güvenirlik katsayısının sırasıyla 0,83, 0,80 ve 0,70 olduğu tespit edilmiştir. Daha
sonra 354
öğrenci ebeveynine yönelik ikinci uygulama gerçekleştirilerek doğrulayıcı
faktör analizi yapılmış ve yapısal eşitlik modelinde yer alan uyum
indeksleri değerleri incelenerek maddelerin genel olarak kabul edilebilir ve
iyi düzeyde uyum gösterdiği görülmüştür. Yapılan bu faktör analizi ve
güvenirlik çalışmaları ardından Likert tipinde 18 maddeden oluşan ölçeğe son
şekli verilmiştir. Bu ölçeğin ebeveynlerin çocuklarının
teknoloji kullanımlarına yönelik tutum ve davranışlarının üç farklı boyutta ele
alınarak kapsamlı bir şekilde irdelenmesini sağlayacak yeterlikte olduğu
söylenebilir.
School age kids’ technology usages are seen an essential problem both by their parents
and teachers. Particularly, before the adolescent period of those kids, there is a lack of study
regarding the evaluation of how parents perceive this situation. Thus, the aim of this research
is to develop a valid and reliable survey that reveal the parents attitudes, behaviors,
governance, and restrictions towards their children’s use of information and communication
technologies (ICT). As a first step, a literature review process was conducted and an item pool
was created by taking the thoughts of experts into account. Then, by convenience sampling
method, 294 6 th and 7 th grade middle school students’ parents from two different state schools
were selected for the pilot study. After applying an exploratory factor analysis to this data, we
obtained a three-dimension-structure with 52.07% total variance and .83, .80, and .70
Cronbach Alpha reliability coefficients, respectively. After getting this structure of the first
data set, a different group of 354 students’ parents were reached for the confirmatory factor analysis
(CFA). According to the results of the CFA, we found that acceptable or good level of fit
indexes for that three-factor structure consisted of 18 Likert type items and the factors were
named as using ICT in education, control and restrictions, and negative effects. We concluded
that the final version of the scale can be safely used as a valid and reliable scale to examine
parents’ attitudes and behaviors concerning their childrens’ use of ICT by means of three
factors.
Information and Communication Technologies (ICT) Parents Attitudes Control Restrictions Parent factor
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2019 |
Submission Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 32 Issue: 1 |