This study aims to determine the curvilinear and linear relationships between life satisfaction and mindfulness in adult individuals. The sample consisted of 376 (Female: 194, Male: 182) adult participants living in Central Anatolia. In the analysis, it was found that marital status significantly differentiated life satisfaction scores. On the other hand, gender, place, level of education, and perceived parental attitudes did not significantly differentiate life satisfaction scores. While there was a significant relationship between the mindfulness of single participants and life satisfaction, there was no significant relationship between married participants. In the analysis of the data, only the scores of the single participants were included in the regression analysis since there was no significant relationship between the mindfulness of married individuals and life satisfaction. In the regression analysis, a positive linear relationship was found between life satisfaction and mindfulness of the participants. On the other hand, there was no curvilinear relationship. To increase the life satisfaction of individuals, to provide preventive and protective mental health services in the activities to provide mindfulness-raising activities are seen as a pragmatic attitude. Therefore, mindfulness-based practices and psychological counseling interventions should be increased. It is important to conduct educational activities that develop mindfulness in educational environments. In addition, it is important that parents adopt this attitude when raising their children.
Bu çalışmada yetişkin bireylerde yaşam
doyumu ile bilinçli farkındalık arasındaki eğrisel ve doğrusal ilişkileri
saptamak amaçlanmıştır. Araştırma örneklemi Orta Anadolu’da yaşayan 376
(Kadın:194, Erkek:182) yetişkin katılımcıdan oluşmaktadır. Verilerin analizinde
evli bireylerin bilinçli farkındalığı ile yaşam doyumu arasında anlamlı bir
ilişki bulunmadığından sadece bekâr katılımcıların puanları regresyon analizine
dâhil edilmiştir. Yapılan analizlerde medeni durumun yaşam doyumu puanlarını
anlamlı farklılaştırdığı bulunmuştur. Buna karşın cinsiyet, yaşanan yer, eğitim
düzeyi ve algılanan ebeveyn tutumu anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır. Bekâr
katılımcıların bilinçli farkındalığı ile yaşam doyumu arasında anlamlı bir
ilişki varken evli katılımcılarda anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Yapılan
regresyon analizinde katılımcıların yaşam doyumu ile bilinçli farkındalıkları
arasında pozitif doğrusal ilişki olduğu buna karşın eğrisel bir ilişkinin
olmadığı saptanmıştır. Bireylerin yaşam doyumunu artırmak, önleyici ve koruyucu
ruh sağlığı hizmetlerini sağlamak için yapılacak etkinliklerde bilinçli
farkındalık sağlayıcı çalışmalara yer vermek faydacı bir tutum olarak karşımıza
çıkmaktadır. Bu nedenle bilinçli farkındalık temelli uygulamaların ve
psikolojik danışma müdahalelerinin artırılması gerekmektedir. Ayrıca bilinçli
farkındalık eğilimini sağlayan eğitsel faaliyetlerin de eğitim ortamlarına
taşınması ve ebeveynlerin çocuklarını yetiştirirken bu tutumu kazandırması önem
arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 16, 2020 |
Submission Date | July 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 33 Issue: 1 |