Bu çalışmada R programlama dili ile çok kategorili sınıflama için Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Sınıflama Testi (BBST) kullanıldığında test etkililiğinin ve ölçme kesinliğinin sınıflama kriterleri, madde seçme yöntemleri, yetenek kestirim yöntemleri ve iki, üç, dört kategorili sınıflama kategori sayısı ile nasıl değiştiği araştırılmıştır. Simülasyonla iki kategorili, tek boyutlu 500 madde ve 1000 kişilik veri ile. 36 koşul belirlenmiştir. Tüm koşullar için 25 tekrarın ortalaması alınmıştır. Araştırma sonunda sınıflama kategori sayısı arttıkça Ortalama Test Uzunluğunun (OTU) arttığı, Ortalama Sınıflama Doğruluğu (OSD) azaldığı görülmüştür. Ortalama Hatanın Karekökü (RMSE), Ortalama Mutlak Hata (OMH), Yanlılık ve Gerçek Yetenekler ile Kestirilen Yetenekler Arasındaki Korelasyon (r) değerlerinin azaldığı anlaşılmıştır. OTU için Güven Aralığı (GA) sınıflama kriteri OSD, yanlılık, korelasyon, OMH için Ardışık Olasılık Oran Testi (AOOT) sınıflama kriterinin performansının daha etkili olduğu görülmüştür. Genelleştirilmiş Olabilirlik Oran (GOO) sınıflama kriterinin OTU bakımından GA kriterine benzer sonuçlar, mutlak hata yönünden ise AOOT sınıflama kriteri ile benzer sonuçlar oluşturduğu görülmüştür. Yetenek kestirim yöntemleri OSD ve OTU açısından benzer performans göstermiştir. Kesme Noktası (KN) temelli madde seçme yöntemleri Kestirilen Yetenek (KY) temelli madde seçme yöntemlerine göre test etkililiği ve ölçme kesinliği açısından daha etkili performans gösterdiği belirlenmiştir.
Bilgisayarda bireyselleştirilmiş sınıflama testi Madde seçme yöntemi Ölçme kesinliği Sınıflama kategori sayısı Sınıflama kriteri Test etkililiği
This study used the Computerized Adaptıve Classification Test (CACT) for multi-category classification with R programming language to investigate how test effectiveness and measurement accuracy changed in terms of classification criteria, item selection methods, ability estimation methods, and two, three, and four-category classifications. With the simulation, two-category, one-dimensional 500 items and 1000-person data were created, 36 conditions were determined, and 25 repetitions were averaged for all conditions. Results showed that as the number of classification categories increased, the Average Test Length (ATL) increased and the Average Classification Accuracy (ACA) decreased. The Root Mean Square Error (RMSE), Mean Absolute Error (MAE), Bias, and Correlation (r) values between real and estimated thetas (r) values were found to decrease. The performance of the Confidence Interval (CI) classification criterion for ATL, ACA, bias, correlation, and the Sequential Probability Ratio Test (SPRT) classification criterion for MAE were found to be more effective. Generalized Likelihood Ratio (GLR) classification criterion produced similarresults to the CI criterion in terms of ATL, and to the SPRT classification criterion in terms of absolute error. Ability estimation methods were similar in terms of ACA and ATL. Cutscore based (CB) item selection methods were more effective in terms of test effectiveness and measurement accuracy than Estimated Ability -Based (EB) item selection methods.
Computerized adaptıve classification test Classification criteria Measurement accuracy Number of classification categories Item selection method Test efficiency
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computer Based Exam Applications |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | September 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 37 Issue: 1 |