The aim of this study is to determine the cognitive structures of students at all grade levels in a secondary school regarding the concepts of "painting and photography" in the visual arts course by using the word association test, to identify their misconceptions, and then to reveal the conceptual change processes after the education given. The researchers applied a word association test regarding the concepts of "picture and photograph" before and after the training. Following the pre-test application, training on the concepts was given during the visual arts class for two weeks. The subject was reinforced with station, cornering, and lightning card applications, and the conceptual change process was examined with the post-test at the end of the process. The study was conducted with a total of 74 students, 35 female and 39 male, studying at different grade levels determined by the convenience sampling method. The data obtained was analyzed with the content analysis method, and word cloud visuals were presented separately according to grade level. When the pre-test and post-test results were compared, it was seen that there was a positive change in the students' conceptual change after the training. It was concluded that the word association test application is effective in analyzing students' cognitive structure and the relationships between this structure and in determining whether the relationships between concepts in long-term memory are sufficient. In order for the correct use of terms and concepts related to visual arts, it is suggested that these concepts be first taught in primary school and made permanent with practices in the following education period.
Bu çalışmanın amacı, kelime ilişkilendirme testi kullanarak bir ortaokulda öğrenim gören her sınıf düzeyindeki öğrencilerin görsel sanatlar dersinde geçen “resim ve fotoğraf” kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarını belirlemek, kavram yanılgılarını tespit etmek ardından verilen eğitim sonrasında kavramsal değişim süreçlerini ortaya koymaktır. Araştırmacılar eğitimden önce ve sonra “resim ve fotoğraf” kavramlarına ilişkin kelime ilişkilendirme testi uygulamıştır. Ön test uygulamasının ardından iki hafta görsel sanatlar ders saatinde kavramlara ilişkin eğitim verilmiş istasyon, köşeleme ve şimşek kart uygulamaları ile konu pekiştirilmiş ve sürecin sonunda son test ile kavramsal değişim süreci incelenmiştir. Çalışma kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 35’i kadın 39’u erkek toplam 74 öğrenci ile yürütülmüştür. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek sınıf düzeyine göre ayrı ayrı kelime bulutu görselleri sunulmuştur. Ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında eğitim sonrasında öğrencilerin kavramsal değişiminde pozitif yönde değişim meydana geldiği görülmüştür. Kelime ilişkilendirme testi uygulamasının öğrencilerin bilişsel yapısını ve bu yapı arasındaki ilişkileri çözümlemede ve uzun dönemli hafızadaki kavramlar arasındaki ilişkilerin yeterli olup olmadığını belirlemede etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Görsel sanatlar ile ilgili terim ve kavramların doğru kullanımı için bu kavramların öncelikle ilkokulda verilmesi ilerleyen eğitim döneminde de uygulamalarla kalıcı hale getirilmesi gerektiği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |