Individuals may apply to more than one source of information when seeking financial advice. Financial decisions a person makes voluntarily or under the influence of others can lead to positive or negative results. In this study, the data set was created with the questionnaire applied to the students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences of Erzincan Binali Yıldırım University who are also known as the generation Z, and their financial help seeking behaviors were examined. A total of 354 students voluntarily participated in the study. The obtained data were analyzed with the chi-square test using the SPSS 22 program. According to the findings obtained from the study, it was determined that approximately 94% of the students had financial knowledge. In addition, it was found that students with financial knowledge have financial help seeking behaviors. Financial help seeking behaviors, however, generally consisted of discussions with the family and no help was sought from experts in the related field.
Bireyler finansal tavsiye alırken birden fazla bilgi kaynağına başvuruda bulunabilmektedirler. Kişinin kendi isteğiyle veya başkalarının etkisinde kalarak verdiği finansal kararlar olumlu ya da olumsuz sonuçlara yol açabilmektedir. Çalışmada Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerine yapılan anket ile veri seti oluşturulmuş ve Z kuşağı olarak bilinen, aynı zamanda üniversite öğrenimi gören bireylerin finansal yardım arama davranışları incelenmiştir. Çalışmaya toplamda 354 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 programı kullanılarak ki-kare testi ile analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin yaklaşık %94’ünün finansal bilgiye sahip olduğu belirlenmiştir. Finansal bilgiye sahip öğrencilerin finansal yardım arama davranışlarının olduğu görülmektedir. Ancak finansal yardım arama davranışlarının genelde aile ile görüşülerek yapıldığı, alanında uzman kişilerden yardım arama davranışlarının oluşmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 13, 2023 |
Publication Date | October 4, 2023 |
Submission Date | March 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |
International Journal of Economics and Innovation