In recent years, many studies have been conducted on the phenomenon of quality, which is among the notable issues in studies and research in the field of higher education, and the subject has been examined from various dimensions. Research conducted to increase the quality of teacher training in education faculties provides important clues for what needs to be done in this field. This research aims to examine the element of quality in teaching from the perspective of faculty members working in the faculty of education. Faculty members have important roles and duties in ensuring quality in higher education. In this qualitatively designed research, an interview form was prepared and data was collected from 20 faculty members working in different fields at the faculty of education. Content analysis was performed on the data obtained. According to the results of the research, faculty members stated that the teaching-learning environment, in the context of the quality of teaching, has the characteristics of a physical, student-centered, learning-supportive, affective and social environment. Participants stated that student-centered methods that activate students are effective in quality formation. At this point, the participants emphasized the preparation for teaching and instructional roles for the role of the instructor, and they stated the importance of cognitive and affective/social preparation for learning in the role of the student.
Yükseköğretim alanında yapılan çalışmalar ve araştırmalarda dikkat çeken konular arasında kalite olgusuna yönelik son yıllarda birçok araştırma yapılmıştır ve konu çeşitli boyutları ile incelenmiştir. Eğitim fakültelerinde öğretmen yetiştirme konusunda kaliteyi artırmaya yönelik yapılan araştırmalar bu alanda yapılması gerekenler için önemli ipuçları sunmaktadır. Bu araştırmada eğitim fakültesinde görev yapan öğretim elemanlarının perspektifinden öğretimde kalite unsurunun incelenmesi amaçlanmıştır. Yükseköğretimde kalitenin sağlanmasında öğretim elemanlarının önemli rol ve görevleri bulunmaktadır. Nitel tasarımlı bu araştırmada görüşme formu hazırlanarak eğitim fakültesinde farklı alanlarda görev yapmakta olan 20 öğretim elemanından veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretim elemanları, öğretimin kalitesi bağlamında öğretme-öğrenme ortamının sahip fiziksel öğrenci merkezli ve öğrenmeyi destekleyici, duyuşsal ve sosyal ortam olarak özelliklerini belirtmişlerdir. Katılımcılar, öğrenciyi aktifleştiren öğrenci merkezli yöntemlerin kalite oluşumunda etkili etkili olduğunu belirtmişlerdir. Bu noktada katılımcılar öğretim elemanının rolü için öğretime yönelik hazırlık ve öğretimsel rolleri vurgulamışlar, öğrenci rolü konusunda ise öğrenmeye yönelik bilişsel ve duyuşsal/sosyal hazırlığın önemini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 24 |