Rapidly growing demographics and globalization are causing many environmental problems due to uncontrolled urbanization, deforestation and loss of useful agricultural land. The uncontrolled use of natural resources causes many vital problems such as global warming, ozone depletion, loss of biodiversity, pollution, soil degradation, water scarcity and damage to ecosystem functions. Tourism is one of the fastest growing sectors in the world and has a direct impact on the economic development of many countries. However, the tourism sector has been heavily criticized for the massive use of water, energy and waste generation in its services and activities. Today, there is growing public interest in climate change and other environmental issues. Consumers are more environmentally conscious than in previous years. This has led to major changes in consumers' purchasing behavior and attitudes towards environmentally friendly businesses. Sustainable tourism has emerged to reduce the negative impacts of tourism activities. Sustainability in tourism means the ability of a destination to survive into the future and is essential for the long-term viability of the tourism sector. This study focuses on understanding the growing importance and impacts of sustainability in the tourism sector. It also examines sustainable tourism advantages, challenges and strategies, together with up-to-date statistics, in order to assist public and private sector managers in making relevant decisions.
Hızla büyüyen demografik yapı ve küreselleşme, kontrolsüz kentleşme, ormansızlaşma ve faydalı tarım alanlarının kaybı nedeniyle birçok çevre sorununa yol açmaktadır. Doğal kaynakların kontrolsüz kullanımı, başta küresel ısınma olmak üzere ozon tabakasının incelmesi, biyolojik çeşitlilik kaybı, kirlilik, toprak bozulması, su kıtlığı ve ekosistem işlevlerinin zarar görmesi gibi birçok hayati soruna neden olmaktadır. Turizm, dünyanın en hızlı büyüyen sektörlerinden biridir ve birçok ülkenin ekonomik olarak kalkınmasına doğrudan etki etmektedir. Ancak turizm sektörü, hizmetlerinde ve faaliyetlerinde büyük miktarda su ve enerji kullanımı ile atık üretiminden dolayı yoğun bir şekilde eleştirilmektedir. Günümüzde iklim değişikliği ve diğer çevre sorunlarına ilişkin kamuoyunda artan bir ilgi vardır. Tüketiciler, geçtiğimiz yıllara kıyasla çevre konusunda daha bilinçlidir. Bu durum, tüketicilerin satın alma davranışları ve çevre dostu işletmelere yönelik tutumlarında büyük değişiklikleri sebep olmaktadır. Sürdürülebilir turizm, turizm faaliyetlerinin olumsuz etkilerini azaltmak amacıyla ortaya çıkmıştır. Turizmde sürdürülebilirlik, bir destinasyonun gelecekte de varlığını sürdürebilmesi anlamına gelmektedir ve turizm sektörünün uzun vadede yaşayabilirliği için elzemdir. Bu çalışma, turizm sektöründe sürdürülebilirliğin artan önemini ve etkilerini anlamaya odaklanmaktadır. Ayrıca çalışma, güncel istatistiklerle birlikte sürdürülebilir turizm avantajları, zorlukları ve stratejilerini de inceleyerek kamu ve özel sektör yöneticilerine ilgili kararları alırken yardımcı olmayı amaçlamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing (Other), Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 24, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 25 |