Eğitim Amacıyla Türkiye’yi Tercih Eden Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Memnuniyeti ve Üniversiteyi Tavsiye Etme Durumunun İncelenmesi: Kütahya Dumlupınar Üniversitesinde Bir Araştırma
Year 2022,
, 53 - 65, 30.06.2022
Mesut Öztırak
,
Yusuf Karaşin
Abstract
Eğitim amacıyla Türkiye’yi tercih eden yabancı uyruklu öğrencilerin üniversite memnuniyeti ile üniversiteyi tavsiye etme niyeti arasındaki ilişkiyi tespit etmek araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaca yönelik Kütahya Dumlupınar Üniversitesi’nde eğitim alan 384 yabancı uyruklu öğrencilere demografik ve eğitim bilgilerini öğrenmek için Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin üniversite memnuniyetlerini ölçmek için Memnuniyet Ölçeği ve üniversiteyi tavsiye etme niyetini belirlemek içinse Tavsiye Etme Niyeti Ölçeği kullanılmaktadır. Verilerin analizi sonucunda yabancı uyruklu öğrencilerin yükseköğretim kurumları tarafından verilen hizmetten memnuniyet ile üniversitelerini başkalarına tavsiye etme niyeti arasında bir ilişki tespit edilmiştir.
References
- Aaker, D.A., Kumar,V. ve Day, G.S., (2007). Marketing Research. 9. Edition, John Wiley & Sons, Danvers.
- Ammigan, R. (2019). Institutional satisfaction and recommendation: What really matters to international students. Journal of International Students, 9(1), 262-281.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
- Elliott, K. and Healy, M. (2001) Key factors influencing student satisfaction related to recruitment and retention. Journal ofMarketing for Higher Education, 10 (4), 1–11.
- Erdoğan, A. (2020). Üniversitelerde hizmet kalitesi ile öğrenci memnuniyetinin sadakat ve tavsiye etme niyetine etkisi: Spor bilimleri fakülteleri örneği. Doktora Tezi, Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Harrison-Walker, L.J., (2001). The measurement of word-of mouth communication and ınvestigation aof service quality and customer commitment as potential antecedents. Journal of Service Research,4, 60–75.
- Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18, 9-34.
- Kalaycı, Ş. (2015). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın, Ankara
- Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-98.
- Kayıkçı, K., Sayın, Ö. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin okuldan memnuniyet düzeyleri. Milli Eğitim, 187, 207-224.
- Keller, K. L. (2007). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd Edition, Pearson.
- Kotler, P. ve Clarke, R. (1987). Marketing for Health Care Organization. New Jersey.
- Lagrosen, S., Seyyed-Hashemi, R. and Leitner, M. (2004). Examination of the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education, 12 (2), 61–69.
- Leverin, A. and Liljander, V. (2006). Does relationship marketing improve customer relationship satisfaction and loyalty?. International Journal of Bank Marketing, 24 (4), 232-251.
- Malhotra, N. K. (2004). Marketing Research an Applied Orientation. 4. Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
- Mukhtar, U., Ahmed, U., Anwar, S., and Baloch, MA., (2015). Factors affecting the service quality of public and private sector universities comparatively: An empirical investigation. Researchers World, 6(3), 132.
- OECD. (2013). Education at a Glance 2013: OECD Indicators. Paris.
- Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective On The Consumer. Irwin, McGraw- Hill 13, Boston, MA.
- Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-44.
- Öztürk, M. (2017). Uluslararası öğretmenlerin akademik gereksinimleri ve uzaktan eğitim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi(AUAd). 3 (2). 140-163.
- Prayag, G. and Ryan, C. (2012). Antecedents of tourists loyalty to mauritius: the role and influence of destination ımage, place attachment, personal ınvolvement, and satisfaction. Journal of Travel Research, 51 (3), 342–356.
- Saklı, A. (2019). Üniversite öğrencilerinin eğitim gördükleri fakültelerin kalite düzeylerine ilişkin algıları (Sakarya Üniversitesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Shanahan, P. and Gelber, R. (2004). Quality in university student administration: stakeholder conceptions. Quality Assurance in Education, 12 (4), 166-74.
- Shee, D.Y., and Wang, Y.S. (2008). Multi-Criteria Evaluation of The Web-Based E-Learning Systems: A Methodology Based On Learner Satisfaction and İts Applications. Computers & Education, 50, 894-905.
- Tabachnick, G. B. and Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Pearson, London.
- Takala, T. and Uusitalo, O. (1996). An alternative view of relationship marketing: A framework for ethical analysis. European Journal of Marketing, 30 (2), 45-60.
- Uluslararası Öğrenci Raporu (2015). Yükseköğretim Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çeki Merkezi Haline Getirilmesi. Kalkınma Araştırmaları Merkezi, Ankara
- UNESCO Institute for Statistics (UIS). (2009). Global Education Digest 2009: Comparing Education Statistics Across the World. Kanada.
- Westbrook, R. A. (1987). Product/consumption-based affective responses and postpurchase processes. Journal of Marketing Research, 24 (3), 258–270.
- Zikmund, W. G. (1997). Business Research Methods. 5. Edition, The Dryden Press, Orlando.
Examination Of The Satisfaction Of Foreign Students Who Prefer Turkey For Education And Their Recommendation To The University: A Study At Kütahya Dumlupınar University
Year 2022,
, 53 - 65, 30.06.2022
Mesut Öztırak
,
Yusuf Karaşin
Abstract
The aim of the research is to determine the relationship between university satisfaction and the intention to recommend the university of foreign students who prefer Turkey for education. For this purpose, the Personal Information Form is used to learn the demographic and educational information of 384 foreign students studying at Kütahya Dumlupınar University, the Satisfaction Scale is used to measure the university satisfaction of the students, and the Intention to Recommend Scale is used to determine the intention to recommend the university. As a result of the analysis of the data, a relationship was determined between the satisfaction of foreign students with the service provided by higher education institutions and their intention to recommend their universities to others.
References
- Aaker, D.A., Kumar,V. ve Day, G.S., (2007). Marketing Research. 9. Edition, John Wiley & Sons, Danvers.
- Ammigan, R. (2019). Institutional satisfaction and recommendation: What really matters to international students. Journal of International Students, 9(1), 262-281.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
- Elliott, K. and Healy, M. (2001) Key factors influencing student satisfaction related to recruitment and retention. Journal ofMarketing for Higher Education, 10 (4), 1–11.
- Erdoğan, A. (2020). Üniversitelerde hizmet kalitesi ile öğrenci memnuniyetinin sadakat ve tavsiye etme niyetine etkisi: Spor bilimleri fakülteleri örneği. Doktora Tezi, Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Harrison-Walker, L.J., (2001). The measurement of word-of mouth communication and ınvestigation aof service quality and customer commitment as potential antecedents. Journal of Service Research,4, 60–75.
- Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18, 9-34.
- Kalaycı, Ş. (2015). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın, Ankara
- Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim becerileri değerlendirme ölçeğinin faktör analizi metodu ile geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 81-98.
- Kayıkçı, K., Sayın, Ö. (2010). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin okuldan memnuniyet düzeyleri. Milli Eğitim, 187, 207-224.
- Keller, K. L. (2007). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd Edition, Pearson.
- Kotler, P. ve Clarke, R. (1987). Marketing for Health Care Organization. New Jersey.
- Lagrosen, S., Seyyed-Hashemi, R. and Leitner, M. (2004). Examination of the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education, 12 (2), 61–69.
- Leverin, A. and Liljander, V. (2006). Does relationship marketing improve customer relationship satisfaction and loyalty?. International Journal of Bank Marketing, 24 (4), 232-251.
- Malhotra, N. K. (2004). Marketing Research an Applied Orientation. 4. Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
- Mukhtar, U., Ahmed, U., Anwar, S., and Baloch, MA., (2015). Factors affecting the service quality of public and private sector universities comparatively: An empirical investigation. Researchers World, 6(3), 132.
- OECD. (2013). Education at a Glance 2013: OECD Indicators. Paris.
- Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective On The Consumer. Irwin, McGraw- Hill 13, Boston, MA.
- Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? Journal of Marketing, 63, 33-44.
- Öztürk, M. (2017). Uluslararası öğretmenlerin akademik gereksinimleri ve uzaktan eğitim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi(AUAd). 3 (2). 140-163.
- Prayag, G. and Ryan, C. (2012). Antecedents of tourists loyalty to mauritius: the role and influence of destination ımage, place attachment, personal ınvolvement, and satisfaction. Journal of Travel Research, 51 (3), 342–356.
- Saklı, A. (2019). Üniversite öğrencilerinin eğitim gördükleri fakültelerin kalite düzeylerine ilişkin algıları (Sakarya Üniversitesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Shanahan, P. and Gelber, R. (2004). Quality in university student administration: stakeholder conceptions. Quality Assurance in Education, 12 (4), 166-74.
- Shee, D.Y., and Wang, Y.S. (2008). Multi-Criteria Evaluation of The Web-Based E-Learning Systems: A Methodology Based On Learner Satisfaction and İts Applications. Computers & Education, 50, 894-905.
- Tabachnick, G. B. and Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Pearson, London.
- Takala, T. and Uusitalo, O. (1996). An alternative view of relationship marketing: A framework for ethical analysis. European Journal of Marketing, 30 (2), 45-60.
- Uluslararası Öğrenci Raporu (2015). Yükseköğretim Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çeki Merkezi Haline Getirilmesi. Kalkınma Araştırmaları Merkezi, Ankara
- UNESCO Institute for Statistics (UIS). (2009). Global Education Digest 2009: Comparing Education Statistics Across the World. Kanada.
- Westbrook, R. A. (1987). Product/consumption-based affective responses and postpurchase processes. Journal of Marketing Research, 24 (3), 258–270.
- Zikmund, W. G. (1997). Business Research Methods. 5. Edition, The Dryden Press, Orlando.