The In recent years, political parties and party leaders have turned to digital marketing, making extensive use of political marketing science and technology to gain an advantage over their competitors. The concept of digital marketing has given a different perspective to the relationship between politics and political marketing. Nowadays, political communication has become a popular concept in which propaganda and campaigns are carried out. Digital marketing, which has become an important tool in the political marketing mix, has become an important tool in reaching voters from the point of view of political parties, candidates and leaders. It also provides opportunities for political parties, candidates and leaders to convey ideology and ideas to voters accurately and quickly. In terms of voters learning about political party agendas and policies provides great opportunities to easily reach and communicate with candidates. Nowadays, political parties widely use digital marketing techniques to influence voters, communicate strongly and win in political competition. For example, in Turkey, 74% of the population 62 million people are active internet users. In addition, 94% of this rate was found to spend an average of 7 hours a day actively on the internet. In terms of political marketing, this data becomes very important. In this study, after explaining the concepts of political marketing and digital marketing, the contributions of digital marketing to the field of political marketing will be examined in detail. In addition, content analysis was conducted on the methods of using political digital marketing channels of the first two political parties, which received the votes of 65.2% of the voters in the presidential and Parliamentary General Elections of June 24, 2018 in Turkey. As a result of the evaluation, it is seen that the first two political parties are actively using digital marketing channels in the field of political marketing. As a result, political parties and party leaders have the upper hand over other political parties and political leaders in election campaigns, where they effectively use political marketing and digital marketing elements
Son yıllarda, siyasi partiler ve parti liderleri rakiplerine karşı avantaj sağlamak için politik pazarlama biliminden ve teknolojiden geniş ölçüde yararlanarak dijital pazarlamaya yönelmektedir. Dijital pazarlama kavramı siyaset ve politik pazarlama ilişkisine farklı bir bakış açısı kazandırmıştır. Günümüzde siyasal iletişim, propaganda ve kampanyaların gerçekleştirildiği popüler bir kavram haline gelmiştir. Politik pazarlama karmasının önemli bir aracı haline gelen dijital pazarlama, siyasi partiler, adaylar ve liderler açısından seçmenlere ulaşma noktasında önemli bir araç haline gelmiştir. Ayrıca siyasi partiler, adaylar ve liderlerin seçmenlere doğru ve hızlı bir şekilde ideoloji ve fikirlerini aktarmasında fırsatlar sunmaktadır. Seçmenler açısından ise siyasi parti ajandalarını ve politikalarını öğrenmek, adaylara kolay bir şekilde ulaşmak ve iletişim kurmak noktasında büyük olanaklar sağlamaktadır. Günümüzde siyasi partiler seçmenleri etkilemek, güçlü iletişim kurmak ve siyasal rekabette kazanmak adına dijital pazarlama tekniklerini yaygın bir şekilde kullanmaktadır. Örneğin Türkiye’de nüfusun %74’ünü oluşturan 62 milyon kişi aktif internet kullanıcısı konumundadır. Ayrıca bu oranın %94’ünün günde ortalama 7 saat internette aktif bir şekilde vakit geçirdiği tespit edilmiştir. Politik pazarlama açısından bu veriler oldukça önem kazanmaktadır. Bu çalışma kapsamında politik pazarlama ve dijital pazarlama kavramları açıklandıktan sonra dijital pazarlamanın politik pazarlama alanına katkıları ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Ayrıca, Türkiye’de 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekilliği Genel Seçimlerinde seçmenlerin %65,2’sinin oyunu alan ilk iki siyasi partinin politik dijital pazarlama kanallarını kullanma yöntemleri ile ilgili içerik analizi yapılmıştır. Yapılan değerlendirme sonucunda ilk iki siyasi partinin de dijital pazarlama kanallarını politik pazarlama alanında aktif olarak kullandığı görülmektedir. Siyasi partiler ve parti liderlerinin politik pazarlama ve dijital pazarlama unsurlarını etkin bir şekilde kullandığı seçim kampanyalarında diğer siyasi partilere ve parti liderlerine karşı üstünlük sağladığı görülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |
BES JOURNAL-International Journal of Business and Economic Studies is licensed with Creavtive Commons (CC) Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0).