Research Article
BibTex RIS Cite

ÖRGÜTSEL İLETİŞİMİN ÖRGÜTSEL SESSİZLİĞE ETKİSİNDE ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞIN ARACI DEĞİŞKEN ROLÜ: GÖRGÜL BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 22, 20.06.2019
https://doi.org/10.29131/uiibd.525183

Abstract

Bu
çalışma; örgütsel iletişim ve çalışanların örgütsel sessizlik davranışları
arasındaki ilişkide örgütsel bağlılığın aracı değişken rolünü incelemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırmada “örgütsel iletişim” bağımsız değişken,
“örgütsel bağlılık ve örgütsel sessizlik” ise bağımlı değişkenler olarak incelenmiştir.
Bu kapsamda örgütsel iletişim “dikey iletişim, bilgi paylaşımı ve yönetici
davranışları” alt boyutlarıyla, örgütsel bağlılık “duygusal bağlılık” alt
boyutuyla, örgütsel sessizlik ise “kabullenici sessizlik, savunma amaçlı
sessizlik ve örgüt yararına sessizlik” alt boyutlarıyla ele alınmıştır. Çalışma
için Ankara’da faaliyet gösteren havacılık bakım merkezlerinde görevli 324
çalışana anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, örgütsel iletişimin
çalışanların duygusal bağlılığını olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir
Diğer taraftan “örgütsel iletişim ile örgütsel sessizlik” arasında ve “duygusal
bağlılık ile örgütsel sessizlik” arasında negatif yönlü anlamlı ilişkiler
olduğu belirlenmiştir. Modelde yer alan örgütsel iletişim ile örgütsel
sessizlik arasındaki ilişkide örgütsel (duygusal) bağlılığın aracı değişken
rolü tespit edilmiş, bu kapsamda duygusal bağlılığın örgütsel iletişim-örgütsel
sessizlik ilişkisini negatif yönlü anlamlı şekilde etkilediği görülmüştür.

References

  • Ada, N., Alver, İ. Ve Atlı, F. (2008), Örgütsel İletişimin Örgütsel Bağlılığa Üzerine Etkisi: Manisa Organize Sanayi Bölgesinde Yer Alan ve İmalat Sektörü Çalışanları Üzerinde Yapılan Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, 8 (2): 487-518.
  • Argyris, C., & Schon, D. (1978). Organizational learning. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Akat, İ., Budak, G. (2002) İşletme Yönetimi, 4.Baskı, İzmir, Barış Yayınları.
  • Ashford, S. J., Rothbard, N. P., Piderit, S. K., & Dutton, J. E. (1998). Out on a limb: The role of context and impression management in selling gender-equity issues. Administrative Science Quarterly, 43: 23-57.
  • Bal, H. (2001). Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Basımevi, Yayın No: 20, Isparta.
  • Baron Reuben M. ve Davıd A. Kenny (1986) The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations Journal of Personality and Social Psychology 61(6): 1173-1182.
  • Becker, H.S. (1960). Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, 66: 32-42.
  • Bitmiş, M. G., Güney, S., & Demirel, H. (2014). İletişim Doyumu Verimlilik İlişkisinde Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmininin Rolü: Çoklu Aracılı Bir Model Testi, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32, (2).
  • Bovee, Courtland L., & John V. Thill (2010). Business Communication Today. (Tenth Edition, Global Edition). New York: Pearson Company
  • Çakıcı, A., (2007), Örgütlerde Sessizlik: Sessizliğin Teorik Temelleri ve Dinamikleri, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 1: 145-162.
  • Cheney, G., Page, D. J. ve Zorn, E. (2000). Nuts About Change: Multiple Perspectives on Cnange-Oriented Communication in a Public Sector Organization. Management Communication Quarterly, 13(4): 515-566.
  • Çalışkan, A., (2015). Örgütsel Adaletin Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Etik İklimin Aracılık Rolü. Journal of International Economics and Administrative Sciences, 1(2), 115-141.
  • Çalışkan, A. ve Pekkan, N. Ü. (2017). Örgütsel Sessizliğin İş Performansına Etkisi: Etik İklimin aracılık Rolü. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Türk sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 4.
  • Çalışkan, S. C. (2011). Çalışanların Psikolojik Güçlendirme Algıları Üzerinde İşyeri Arkadaşlıkları ve Örgütsel İletişimin Etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3): 77-92.
  • Çavuşoğlu, S., & Sevinç, K. Ö. S. E. (2016). Örgüt Kültürünün Örgütsel Sessizlik Davranışına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1): 115-146.
  • Çetin, vd. (2008). Aile İşletmelerinde Örgüt İçi İletişimin Çalışanların Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Bir Araştırma. 3. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 78: 121-136.
  • Çetin, F., Şeşen, H., & Basım, H. N. (2012). Örgüt kültürünün rol ötesi olumlu davranışlara olan etkisi: Örgütsel bağlılığın aracı değişken rolü, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2) 2012: 197-211.
  • DeCotiis, Thomas A. ve Timothy P. Summers (1987). “A Path Analysis of a Model of the Antecedents and Consequences of Organizational Commitment”. Human Relations 40 (7): 445-470.
  • Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Dilek, Y. ve Taşkıran, E. (2016), Kişilik Özelliklerinin Örgütsel Sessizlik Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt 7, Sayı 13: 402-434.
  • Durak, G. (2012). Korku kültürü ve örgütsel sessizlik. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Durğun, S. (2006). Örgüt kültürü ve örgütsel iletişim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:3, Sayı: 2: 112-132.
  • Dutton, J. E., & Ashford, S. J. (1993). Selling issues to top management. Academy of Management Review, 18: 397-428.
  • Dyne, L. V., Ang, S., & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs. Journal of management studies, Vol. 40 Issue 6: 1359-1392.
  • Erkutlu, H. V.(2015), Pozitif Örgütsel Davranış, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Eroğlu, A. H., Adıgüzel, O., Öztürk, A. G. U. C. (2011). Sessizlik Girdabı ve Bağlılık İkilemi: İşgören Sessizliği ile Örgütsel Bağlılık İlişkisi ve Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 99-124.
  • Ewing, D. W. (1977). Freedom inside the organization. New York: Dutton.
  • Floyd, S. W., & Wooldridge, W. (1994). Dinosaurs or dynamos? Recognizing middle management's strategic role. Academy of Management Executive, 8(4): 47-57.
  • Glauser, M. J. (1984). Upward information flow in organiza- tions: Review and conceptual analysis. Human Relations, 37: 613-643.
  • Gök, G., A. (2016). Bir Bağlılık Pratiği Olarak Örgütsel Sessizlik, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14 (1): 104-124.
  • Günlük, M. Özer, G., & Özcan, M. , (2017). Meslek Memnuniyeti ve Bireysel İş Performansı İlişkisinde Mesleki Bağlılığın Ara Değişken Etkisi: Muhasebe Meslek Mensupları Üzerinde Bir Çalışma, International Review of Economics and Management. 5 (4): 1-22.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, (Gözden geçirilmiş ve Güncellenmiş 3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, Douglas, Benjamin Schneider ve (and) Harold Nygren. (1970) “Personal Factors in Organizational Identification”, Administrative Science Quarterly. V. 15, N. 2.
  • Hayes, Andrew F. (2009) Beyond Baron and Kenny: Statistical Mediation Analysis in the New Millennium Communication Monographs, Volume 76, Issue 4, December: 408-420.
  • Heffner, Tonia ve (and) Joan Rentsch ( 2001). “Organizational Commitment and Social Interaction: A Multiple Constitencies Approach”, Journal of Vocational Behavior, V.59,N.3.
  • Heldon, M.E. (1971). Investments and involvements as mechanisms producing commitment to the organization. Administrative Science Quarterly, 16 :143-150.
  • İnce, Mehmet ve Hasan Gül (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kaya, Y. K. (1999). Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’deki Uygulama (7. Baskı). Ankara: Bilim Yayıncılık.
  • Karcıoğlu, F., Timuroğlu, M. K., ve Çınar, O. (2009). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi-Bir Uygulama. Yönetim, Yıl: 20 (63) : 59-76.
  • Kelly, D. (1999) “Using Vision to Improve Organizational Communication”, Leadership & Organization Development Journal, 21(2): 92-101.
  • Kılıç, G., Tunç, T., Saraçlı, S., & Kılıç, İ. (2013). Örgütsel Stresin Örgütsel Sessizlik Üzerine Etkisi: Beş Yıldızlı Termal Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, İşl. Araştırmaları Dergisi. 5/1: 17-32.
  • Kılıç T., Saygılı, İ. (2018) Örgütsel İletişimin Duygusal Bağlılığa Etkileri: Havacılık Bakım Merkezleri Örneği, 6’ncı Örgütsel Davranış Kongresi Bildiriler Kitabı, Isparta : 205-216.
  • Knoll, M., & Van Dick, R. (2013). Do I hear the whistle…? A first attempt to measure four forms of employee silence and their correlates. Journal of business ethics, 113(2): 349-362.
  • Meydan, C.H., Basım, H.N., Çetin, F. (2011). Örgütsel adalet algısı ve örgütsel bağlılığın tükenmişlik üzerine etkisi: Kamuda bir araştırma. Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 57: 175-200.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J. (1984). Testing the side-bet theory of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69: 372-378.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991). A tree-component conceptualitazation of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1: 61-89.
  • Miceli, M. P., & Near, J. P. (1992). Blowing the whistle. New York: Lexington Books.
  • Mowday, R.T., Steers, R.M., Porter, L.W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14: 224-247.
  • Nemeth, C. J. (1997). Managing innovation: When less is more. California Management Review, 40(1): 59-74.
  • O’reilly Charles ve Jennifer Chatman (1986). “Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification and Internalization on Prosocial Behavior”. Journal of Applied Psycholog, 71 (3): 492-499.
  • Pinder C.C. ve Harlos K.P. (2001). “Employee Silence: Quiescence and Acquiescence As Responses to Perceived Injustice”, Research in Personnel and Human Resources Management, Vol.20: 331-369.
  • Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). “Organizational Commitment, Job Satisfaction and Turnover among Psyciatric Technicians”. Journal of Applied Psychology, 59 (5): 603-609.
  • Potter, L. R. (2003). The Communicator as Gardener. Communication World, 20(2): 5-14.
  • Premeaux, S.F., Bedeian, A.G. (2003). Breaking the silence: The moderating effects of self‐monitoring in predicting speaking up in the workplace. Journal of Management Studies, 40(6): 1537‐1562.
  • Reilly, B. J. ve DiAngelo, J. A. (1990). Communication: A Cultural System of Meaning and Value. Human Relations, 43(2): 129-140.
  • Salancik, Gerald R. (1977). “Commitment is Too Easy”. Organizational Dynamics 6 (1): 62-80.
  • Salha, H., Cinnioğlu, H., Yazıt, H., ve Yenişehirlioğlu, E. (2016). İşgörenlerin Örgütsel Sessizlik Düzeylerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Tekirdağ’daki Yiyecek İçecek İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 02 (03): 5-15.
  • Saunders, D. M., Sheppard, B. H., Knight, V., & Roth, J. (1992). Employee voice to supervisors. Employee Responsibilities and Rights Journal, 5: 241-259.
  • Seymen O, Korkmaz, E. (2017). Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Sessizlik İlişkisinde Güç Mesafesinin Düzenleyici Etkisi, Social Sciences Studies Journal, 3 (8): 509-529.
  • Scott, W. G., & Hart, D. K. (1979). Organizational America. Boston: Houghton Mifflin.
  • SHGM, (2013), SHY-145 Onaylı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği, Ankara.
  • Sobel, M.E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. Sociological Methodology, 13: 290–312.
  • Sprague, J., & Ruud, G. L. (1988). Boat-rocking in the high- technology culture. American Behavioral Scientist, 32: 169-193.
  • Steers, Richard M. (1977). “Antecedents and Outcomes of Organizational Commitment”. Administrative Science Quarterly, 22 (1) : 46-56.
  • Steers, R.M. (1981). Introduction to organizational behavior. Santa Monica-California: Goodyear Publishing Company Inc..
  • Tayfun, A. ve Çatır, O. (2013). Örgütsel Sessizlik ve Çalışanların Performansları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5/3: 114-134.
  • Thompson, J. A., & Bunderson, J. S. (2003). Violations of principle, ideological currency in the psychological contract. Academy of Management Review, 28: 571–586.
  • Vural, B. A. (2003). Kurum Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wiener, Yoash (1982). “Commitment in Organizations: A Normative View”. The Academy of Management Review, 7 (3): 418-428.
  • Withey, M. J., & Cooper, W. H. (1989). Predicting exit, voice, loyalty, and neglect. Administrative Science Quarterly, 34: 521-539.
  • Yılmaz, A. ve Aslan, S. (2002). Örgütsel Zaman Yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3 (1).

THE MEDIATOR ROLE OF ORGANIZATIONAL COMMITMENT IN THE EFFECTS OF ORGANIZATIONAL COMMUNICATION ON ORGANIZATIONAL SILENCE: AN EMPIRICAL RESEARCH

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 22, 20.06.2019
https://doi.org/10.29131/uiibd.525183

Abstract

The aim of this study is to investigate the mediator role of
organizational commitment in the relationship between organizational
communication and organizational silence behaviors of the employees. Organizational
communication is the independent variable, organizational commitment and
organizational silence are the dependent variables of this research. In that
context, the sub-dimensions of organizational communication are “vertical
communication, knowledge sharing and managerial behaviors”. The organizational
commitment is examined with the sub-dimension of emotional commitment. Organizational
silence is studied with “acquiescent/accepted silence, defensive silence and
prosocial silence” sub-dimensions. With this purpose, an empirical study was
conducted on 324 employees working in aircraft maintenance centers in Ankara. The
results of the study revealed that organizational communication affects
emotional commitment of the workers in a positive way. On the other hand, it is
proved that there are significant negative relationships between
“organizational communication and organizational silence” and “emotional
commitment and organizational silence”. It is also determined that
organizational (emotional) commitment has a mediator role acting negatively in
the relation between organizational communication and organizational silence.

References

  • Ada, N., Alver, İ. Ve Atlı, F. (2008), Örgütsel İletişimin Örgütsel Bağlılığa Üzerine Etkisi: Manisa Organize Sanayi Bölgesinde Yer Alan ve İmalat Sektörü Çalışanları Üzerinde Yapılan Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış, 8 (2): 487-518.
  • Argyris, C., & Schon, D. (1978). Organizational learning. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Akat, İ., Budak, G. (2002) İşletme Yönetimi, 4.Baskı, İzmir, Barış Yayınları.
  • Ashford, S. J., Rothbard, N. P., Piderit, S. K., & Dutton, J. E. (1998). Out on a limb: The role of context and impression management in selling gender-equity issues. Administrative Science Quarterly, 43: 23-57.
  • Bal, H. (2001). Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Basımevi, Yayın No: 20, Isparta.
  • Baron Reuben M. ve Davıd A. Kenny (1986) The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations Journal of Personality and Social Psychology 61(6): 1173-1182.
  • Becker, H.S. (1960). Notes on the concept of commitment. American Journal of Sociology, 66: 32-42.
  • Bitmiş, M. G., Güney, S., & Demirel, H. (2014). İletişim Doyumu Verimlilik İlişkisinde Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmininin Rolü: Çoklu Aracılı Bir Model Testi, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32, (2).
  • Bovee, Courtland L., & John V. Thill (2010). Business Communication Today. (Tenth Edition, Global Edition). New York: Pearson Company
  • Çakıcı, A., (2007), Örgütlerde Sessizlik: Sessizliğin Teorik Temelleri ve Dinamikleri, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 1: 145-162.
  • Cheney, G., Page, D. J. ve Zorn, E. (2000). Nuts About Change: Multiple Perspectives on Cnange-Oriented Communication in a Public Sector Organization. Management Communication Quarterly, 13(4): 515-566.
  • Çalışkan, A., (2015). Örgütsel Adaletin Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Etik İklimin Aracılık Rolü. Journal of International Economics and Administrative Sciences, 1(2), 115-141.
  • Çalışkan, A. ve Pekkan, N. Ü. (2017). Örgütsel Sessizliğin İş Performansına Etkisi: Etik İklimin aracılık Rolü. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Türk sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 4.
  • Çalışkan, S. C. (2011). Çalışanların Psikolojik Güçlendirme Algıları Üzerinde İşyeri Arkadaşlıkları ve Örgütsel İletişimin Etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3): 77-92.
  • Çavuşoğlu, S., & Sevinç, K. Ö. S. E. (2016). Örgüt Kültürünün Örgütsel Sessizlik Davranışına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1): 115-146.
  • Çetin, vd. (2008). Aile İşletmelerinde Örgüt İçi İletişimin Çalışanların Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Bir Araştırma. 3. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, 78: 121-136.
  • Çetin, F., Şeşen, H., & Basım, H. N. (2012). Örgüt kültürünün rol ötesi olumlu davranışlara olan etkisi: Örgütsel bağlılığın aracı değişken rolü, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13 (2) 2012: 197-211.
  • DeCotiis, Thomas A. ve Timothy P. Summers (1987). “A Path Analysis of a Model of the Antecedents and Consequences of Organizational Commitment”. Human Relations 40 (7): 445-470.
  • Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Dilek, Y. ve Taşkıran, E. (2016), Kişilik Özelliklerinin Örgütsel Sessizlik Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt 7, Sayı 13: 402-434.
  • Durak, G. (2012). Korku kültürü ve örgütsel sessizlik. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Durğun, S. (2006). Örgüt kültürü ve örgütsel iletişim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:3, Sayı: 2: 112-132.
  • Dutton, J. E., & Ashford, S. J. (1993). Selling issues to top management. Academy of Management Review, 18: 397-428.
  • Dyne, L. V., Ang, S., & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs. Journal of management studies, Vol. 40 Issue 6: 1359-1392.
  • Erkutlu, H. V.(2015), Pozitif Örgütsel Davranış, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Eroğlu, A. H., Adıgüzel, O., Öztürk, A. G. U. C. (2011). Sessizlik Girdabı ve Bağlılık İkilemi: İşgören Sessizliği ile Örgütsel Bağlılık İlişkisi ve Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 99-124.
  • Ewing, D. W. (1977). Freedom inside the organization. New York: Dutton.
  • Floyd, S. W., & Wooldridge, W. (1994). Dinosaurs or dynamos? Recognizing middle management's strategic role. Academy of Management Executive, 8(4): 47-57.
  • Glauser, M. J. (1984). Upward information flow in organiza- tions: Review and conceptual analysis. Human Relations, 37: 613-643.
  • Gök, G., A. (2016). Bir Bağlılık Pratiği Olarak Örgütsel Sessizlik, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14 (1): 104-124.
  • Günlük, M. Özer, G., & Özcan, M. , (2017). Meslek Memnuniyeti ve Bireysel İş Performansı İlişkisinde Mesleki Bağlılığın Ara Değişken Etkisi: Muhasebe Meslek Mensupları Üzerinde Bir Çalışma, International Review of Economics and Management. 5 (4): 1-22.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, (Gözden geçirilmiş ve Güncellenmiş 3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hall, Douglas, Benjamin Schneider ve (and) Harold Nygren. (1970) “Personal Factors in Organizational Identification”, Administrative Science Quarterly. V. 15, N. 2.
  • Hayes, Andrew F. (2009) Beyond Baron and Kenny: Statistical Mediation Analysis in the New Millennium Communication Monographs, Volume 76, Issue 4, December: 408-420.
  • Heffner, Tonia ve (and) Joan Rentsch ( 2001). “Organizational Commitment and Social Interaction: A Multiple Constitencies Approach”, Journal of Vocational Behavior, V.59,N.3.
  • Heldon, M.E. (1971). Investments and involvements as mechanisms producing commitment to the organization. Administrative Science Quarterly, 16 :143-150.
  • İnce, Mehmet ve Hasan Gül (2005). Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kaya, Y. K. (1999). Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’deki Uygulama (7. Baskı). Ankara: Bilim Yayıncılık.
  • Karcıoğlu, F., Timuroğlu, M. K., ve Çınar, O. (2009). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi-Bir Uygulama. Yönetim, Yıl: 20 (63) : 59-76.
  • Kelly, D. (1999) “Using Vision to Improve Organizational Communication”, Leadership & Organization Development Journal, 21(2): 92-101.
  • Kılıç, G., Tunç, T., Saraçlı, S., & Kılıç, İ. (2013). Örgütsel Stresin Örgütsel Sessizlik Üzerine Etkisi: Beş Yıldızlı Termal Otel İşletmelerinde Bir Uygulama, İşl. Araştırmaları Dergisi. 5/1: 17-32.
  • Kılıç T., Saygılı, İ. (2018) Örgütsel İletişimin Duygusal Bağlılığa Etkileri: Havacılık Bakım Merkezleri Örneği, 6’ncı Örgütsel Davranış Kongresi Bildiriler Kitabı, Isparta : 205-216.
  • Knoll, M., & Van Dick, R. (2013). Do I hear the whistle…? A first attempt to measure four forms of employee silence and their correlates. Journal of business ethics, 113(2): 349-362.
  • Meydan, C.H., Basım, H.N., Çetin, F. (2011). Örgütsel adalet algısı ve örgütsel bağlılığın tükenmişlik üzerine etkisi: Kamuda bir araştırma. Ahmet Yesevi Üniversitesi Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 57: 175-200.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J. (1984). Testing the side-bet theory of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69: 372-378.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991). A tree-component conceptualitazation of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1: 61-89.
  • Miceli, M. P., & Near, J. P. (1992). Blowing the whistle. New York: Lexington Books.
  • Mowday, R.T., Steers, R.M., Porter, L.W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14: 224-247.
  • Nemeth, C. J. (1997). Managing innovation: When less is more. California Management Review, 40(1): 59-74.
  • O’reilly Charles ve Jennifer Chatman (1986). “Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification and Internalization on Prosocial Behavior”. Journal of Applied Psycholog, 71 (3): 492-499.
  • Pinder C.C. ve Harlos K.P. (2001). “Employee Silence: Quiescence and Acquiescence As Responses to Perceived Injustice”, Research in Personnel and Human Resources Management, Vol.20: 331-369.
  • Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). “Organizational Commitment, Job Satisfaction and Turnover among Psyciatric Technicians”. Journal of Applied Psychology, 59 (5): 603-609.
  • Potter, L. R. (2003). The Communicator as Gardener. Communication World, 20(2): 5-14.
  • Premeaux, S.F., Bedeian, A.G. (2003). Breaking the silence: The moderating effects of self‐monitoring in predicting speaking up in the workplace. Journal of Management Studies, 40(6): 1537‐1562.
  • Reilly, B. J. ve DiAngelo, J. A. (1990). Communication: A Cultural System of Meaning and Value. Human Relations, 43(2): 129-140.
  • Salancik, Gerald R. (1977). “Commitment is Too Easy”. Organizational Dynamics 6 (1): 62-80.
  • Salha, H., Cinnioğlu, H., Yazıt, H., ve Yenişehirlioğlu, E. (2016). İşgörenlerin Örgütsel Sessizlik Düzeylerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Tekirdağ’daki Yiyecek İçecek İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 02 (03): 5-15.
  • Saunders, D. M., Sheppard, B. H., Knight, V., & Roth, J. (1992). Employee voice to supervisors. Employee Responsibilities and Rights Journal, 5: 241-259.
  • Seymen O, Korkmaz, E. (2017). Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Sessizlik İlişkisinde Güç Mesafesinin Düzenleyici Etkisi, Social Sciences Studies Journal, 3 (8): 509-529.
  • Scott, W. G., & Hart, D. K. (1979). Organizational America. Boston: Houghton Mifflin.
  • SHGM, (2013), SHY-145 Onaylı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği, Ankara.
  • Sobel, M.E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. Sociological Methodology, 13: 290–312.
  • Sprague, J., & Ruud, G. L. (1988). Boat-rocking in the high- technology culture. American Behavioral Scientist, 32: 169-193.
  • Steers, Richard M. (1977). “Antecedents and Outcomes of Organizational Commitment”. Administrative Science Quarterly, 22 (1) : 46-56.
  • Steers, R.M. (1981). Introduction to organizational behavior. Santa Monica-California: Goodyear Publishing Company Inc..
  • Tayfun, A. ve Çatır, O. (2013). Örgütsel Sessizlik ve Çalışanların Performansları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5/3: 114-134.
  • Thompson, J. A., & Bunderson, J. S. (2003). Violations of principle, ideological currency in the psychological contract. Academy of Management Review, 28: 571–586.
  • Vural, B. A. (2003). Kurum Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wiener, Yoash (1982). “Commitment in Organizations: A Normative View”. The Academy of Management Review, 7 (3): 418-428.
  • Withey, M. J., & Cooper, W. H. (1989). Predicting exit, voice, loyalty, and neglect. Administrative Science Quarterly, 34: 521-539.
  • Yılmaz, A. ve Aslan, S. (2002). Örgütsel Zaman Yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3 (1).
There are 71 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tamer Kılıç 0000-0002-3419-4646

İhsan Saygılı This is me 0000-0001-7990-2063

Publication Date June 20, 2019
Submission Date February 10, 2019
Acceptance Date April 11, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Kılıç, T., & Saygılı, İ. (2019). ÖRGÜTSEL İLETİŞİMİN ÖRGÜTSEL SESSİZLİĞE ETKİSİNDE ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞIN ARACI DEĞİŞKEN ROLÜ: GÖRGÜL BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1), 1-22. https://doi.org/10.29131/uiibd.525183

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823