Since the former is said to be important in philosophy courses in Turkey. However, when we look at the applications, we see the opposite situation. During the AK Party period, it was observed that philosophy courses were sometimes removed from the curriculum, they were sometimes optional and also sometimes hours were reduced. On the other hand, it is seen that the number of religious courses is exaggerated in these periods. On the basis of these banalize and exaggerate efforts opposite to each other in Turkey, it is known that there is an opinion of “educating a devout generation”. In this article, it was examined the situation in the curriculum of philosophy, religious culture and ethics knowledge for the years 2017-2018/2018-2019 of aforementioned opinion. Based on the “skepticism”, a comparative analysis was conducted between philosophy and religion course programs. According to this, it was seen and understood that philosophy courses were banalized, religion courses were exaggerated and both courses skepticism was completely excluded.
Türkiye’de felsefe derslerinin önemli olduğu eskiden beri söylenegelir. Fakat yapılan uygulamalara bakıldığına bunun tam tersi bir durum karşımıza çıkar. AK Parti döneminde felsefe derslerinin bazen müfredattan çıkartıldığı, bazen seçmeli ders olduğu, bazen de ders saatinin azaltıldığı görülmüştür. Buna karşın söz konusu dönemlerde din dersi sayısının aşırılaştırıldığı görülür. Birbirine zıt bu sıradanlaştırma-aşırılaştırma çabasının temelinde Türkiye’de “dindar bir nesil yetiştirmek” görüşünün olduğu bilinmektedir. Bu makalede, söze konu görüşün 2017-2018/2018-2019 yılları felsefe ile din kültürü ve ahlak bilgisi ders programlarındaki durumu incelenmiştir. “Kuşkuculuk” konusu baz alınarak, programlar arasında karşılaştırmalı bir analiz yapılmıştır. Buna göre, felsefe derslerinin sıradanlaştırıldığı, din derslerinin aşırılaştırıldığı, yanı sıra her iki derste de kuşkuculuk konusunun tamamıyla dışlandığı görülmüş ve anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | December 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License