As a result of technological developments and globalization, businesses are faced with increasing competition. In this competition, it plays a very important role for businesses to have a good logistics infrastructure, to increase customer satisfaction by providing quality service and to grow. With the effects of the recent pandemic process, the importance of logistics has increased even more, and cargo delivery processes have become the determinant of competitiveness.
In this study, a research has been carried out to determine the criteria that can be used in the selection of the cargo company for e-commerce businesses. For this purpose, literature review was made and expert opinions were sought. . Important criteria to consider when choosing a cargo company; price, experience, number of branches, delivery time, number of personnel, number of complaints, rate of complaints resolved and reputation were determined. Multi-criteria decision making method was used in the evaluation of cargo companies according to the specified criteria. Within the scope of the application, 5 cargo companies which have branches in all provinces of Turkey are determined and it is formed preference order of these companies using VIK method, one of multi-criteria decision making method.As a result of the analysis, the 3rd cargo company was found as the best alternative and compromise solution.
Teknolojik gelişme ve küreselleşmenin bir sonucu olarak işletmeler durmadan artan bir rekabet ile karşı karşıyadır. İşletmelerin iyi bir lojistik altyapıya sahip olmaları, kaliteli hizmet sunarak müşteri memnuniyetini artırabilmeleri ve büyümeleri bu rekabette çok önemli bir rol oynamaktadır. Son dönemde yaşanan pandemi sürecinin olumsuz etkileriyle birlikte lojistiğin önemi daha da artmış olup özellikle kargo teslimat süreçleri rekabet gücünün belirleyicisi olmuştur.
Bu çalışmada, e-ticaret işletmeleri için kargo firmasının seçiminde kullanılabilecek kriterlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, literatür incelemesi yapılmış ve uzman görüşlerine başvurulmuştur. Kargo firması seçerken dikkat edilmesi gereken önemli kriterler; fiyat, deneyim, şube sayısı, teslim süresi, personel sayısı, şikâyet sayısı, çözülen şikâyet oranı ve itibar belirlenmiştir. Belirlenen kriterlere göre kargo firmalarının değerlendirilmesinde çok kriterli karar verme yöntemi kullanılmıştır. Uygulama kapsamında, Türkiye’de tüm illerde şubesi olan 5 kargo firması belirlenmiş ve çok kriterli karar verme yöntemlerinden VIKOR yöntemi kullanılarak bu firmaların tercih edilme sıraları oluşturulmuştur. Analiz sonucunda en iyi alternatif ve uzlaşık çözüm olarak 3. Kargo firması bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2021 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License