Psikolojik yardım alma, bireyin içinde bulunduğu ve üstesinden gelemediği sorunları için profesyonel ya da profesyonel olmayan kaynaklardan destek istemesidir. Bireyin yardım almaya ilişkin düşünce ve davranışları, kısacası tutumları karşılaşılan zorluklarda profesyonel yardım alınmasında belirleyici bir role sahiptir. Benlik saygısı, bireyin kendisi ile uyum içinde olması ve kendi yaptıklarından hoşnut olması duygusu olarak açıklanabilir. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım alma tutumlarının, işlevsel olmayan tutumlar ve benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu korelasyonel çalışmaya, 150 üniversite öğrencisi dâhil edilmiştir. Veriler; Öğrenci Bilgi Formu, Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutumlar Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, İşlevsel Olmayan Tutumlar Ölçeği, Kısa Semptom Envanteri ile toplanmıştır. Yapılan araştırmada yaş, sınıf, en çok yaşanılan yer, ebeveyn eğitim durumu, algılanan aile gelir durumu gibi sosyodemografik özelliklerin; anksiyete, depresyon, somatizasyon gibi semptomlardan alınan puanların artması ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte benlik saygısı ile semptom puanları ve fonksiyon olmayan tutumlar arasında pozitif, psikolojik yardım almaya dair tutum arasında ise negatif bir korelasyon vardır. Ulaşılan sonuçlara göre, gençlerin psikolojik yardım almalarını kolaylaştırabilmek amacıyla aileleri ve okuldaki eğitmenleri de kapsayacak şekilde geniş çaplı eğitim programları düzenlenmesine ihtiyaç olduğu düşünülmektedir.
Getting psychological help is seeking professional or non-professional sources for the individual's problems and cannot overcome them. Individuals' thoughts and behaviors about seeking help, in short, their attitudes play a decisive role in seeking professional help in the difficulties encountered. Self-esteem can be explained as being in harmony with the individual and being content with what he/she does. This research aimed to examine the association among attitudes towards seeking psychological help by self-esteem and dysfunctional attitudes. 150 undergraduate and graduate pupils did include in this correlational research. Data were obtained utilizing the Information Form, including those Socio-Demographic Characteristics of Students developed by the researcher, the Scale for Attitudes towards Receiving Psychological Help, Rosenberg Self-Esteem Scale, Non-Functional Attitudes Scale, and the Brief Symptom Inventory. In the present study, the results revealed that socio-demographic characteristics such as age, the place an individual had lived chiefly; educational status of parents, perceived family income status increased the scores obtained from the symptoms such as anxiety, depression, and somatization. Nevertheless, there was a positive association among self-confidence and symptom scores, non-functional attitudes, and a negative relationship between attitudes towards receiving psychological help. According to the results obtained, large-scale education programs should include parents and teachers to enable the young to receive psychological help.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 5, 2021 |
Submission Date | May 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License