Research Article
BibTex RIS Cite

THE OPINIONS OF THE SECONDARY SCHOOL STUDENTS WITH SPECIAL LEARNING DISABILITIES REGARDING THEIR SCHOOL LIFE

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 327 - 355, 28.02.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.959729

Abstract

This study aims to examine views of students with special learning disabilities who attend secondary school in the inclusive environment about their school life. Study was carried out in the 2018-2019 academic years. The study group of the research consists of 12 secondary school students with special learning disabilities (SLD) who attend a rehabilitation center in Istanbul. Study was designed in qualitative approach and phenomenology was chosen as a research design. The study group was determined by convenience sampling. Semi-structured interviews used as the source of data collection. The data was analyzed through descriptive analysis. The students' views on their school life consist of the main themes of their views on school, lessons, friends, teachers and themselves. Interview results illustrate that students with SLD enjoy spending time with their friends at school and outside of school. Students have positive opinions about their teachers and friends. It was found out that students with SLD think that they are preferred in their social environments and have close friends. According to findings, the future expectations of students with SLD are mostly related to having a profession. It is thought that school has an effect on their future expectations. At the end of the study, it is recomended that students with SLD can be helped to be candidates for class or school representatives that will help them express themselves within the school, and to make speeches. For further research, the research can be carried out with students of different age groups and different levels.

References

  • Aktürk-Çopur, D. (2017). Çocukların Hayallerindeki Okul. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-8. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/349025.
  • Bauminger, N. ve Kasari, C. (2000). Loneliness and Friendship in High-Functioning Children with Autism. Child Development, 71(2), 447–456. https://10.1111/1467-8624.00156.

ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YAŞANTILARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 327 - 355, 28.02.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.959729

Abstract

Bu araştırma özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) olan ortaokula devam eden kaynaştırma ortamında yer alan öğrencilerinin okul yaşantılarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla 2018-2019 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul ilinde rehabilitasyon merkezine devam eden ÖÖG olan 12 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Katılımcılar uygun durum örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin okul yaşantılarına ilişkin görüşleri; okula, derslere, arkadaşlarına, öğretmenlerine ve kendilerine ilişkin görüşleri ana temalarından oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre, ÖÖG olan öğrenciler okulda ve okul dışında arkadaşlarıyla birlikte vakit geçirmekten keyif almaktadır. Öğrencilerin öğretmenlerine ve arkadaşlarına ilişkin olumlu görüşleri bulunmaktadır. ÖÖG olan öğrenciler sosyal ortamlarında tercih edildiklerini ve yakın arkadaş ilişkilerinin olduğunu düşünmektedirler. ÖÖG olan öğrencilerin gelecekten beklentileri daha çok meslek sahibi olmakla ilgilidir. Gelecek beklentilerinde okulun etkisi olduğunu düşünmektedirler. Araştırma bulguları ışığında, ÖÖG olan öğrencilere okul içerisinde kendilerini ifade etmelerinde yardımcı olacak sınıf veya okul temsilciliklerine aday olmalarında, konuşma yapmalarında yardımcı olunabilir. İleri araştırmalar için, araştırma farklı yaş grubundaki ve farklı kademelerdeki öğrencilerle gerçekleştirilebilir.

References

  • Aktürk-Çopur, D. (2017). Çocukların Hayallerindeki Okul. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-8. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/349025.
  • Bauminger, N. ve Kasari, C. (2000). Loneliness and Friendship in High-Functioning Children with Autism. Child Development, 71(2), 447–456. https://10.1111/1467-8624.00156.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Neslihan Sezgin Elbir 0000-0002-7050-7398

Oktay Taymaz Sarı 0000-0002-7350-0909

Publication Date February 28, 2022
Submission Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Sezgin Elbir, N., & Taymaz Sarı, O. (2022). ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YAŞANTILARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 327-355. https://doi.org/10.47525/ulasbid.959729

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License