The aim of this study is to examine the relationship between social media addiction and social exclusion among university students. A descriptive and cross-sectional study included 466 university students, reached through social media platforms. Research data were collected through a questionnaire consisting of an introductory information form, the Social Media Addiction Scale-Student Form, and the Ostracism Scale for Adolescents, all prepared using Google Forms. The data obtained from the research were analyzed using the SPSS program. The mean total score on the Social Media Addiction Scale-Student Form for the participating students was 70.75±18.47, while the mean total score on the Ostracism (social exclusion) Scale for Adolescents was 20.36±5.97. It was determined that 45.9% of the students scored above the scale average on the social media addiction scale, and 60.3% scored above the scale average on the social exclusion scale. It was found that social exclusion is a predictor of social media addiction. In preventing social media addiction among university students, creating healthy environments where students can engage in social activities and considering the situation of social exclusion in the provision of psychosocial health services may be beneficial.
Araştırmada üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıklarının sosyal dışlanmaları ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel türdeki araştırmaya sosyal medya platformları üzerinden ulaşılan 466 üniversite öğrencisi dahil edilmiştir. Araştırma verileri; Tanıtıcı Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Öğrenci Formu, Ergenler için Sosyal Dışlanma Ostracism Ölçeği’nin yer aldığı Google Form kullanılarak hazırlanan bir anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizleri SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Öğrenci Formu toplam puan ortalaması 70,75±18,47, Ergenler için Ostrasizm (Sosyal dışlanma) Ölçeğinin toplam puan ortalaması ise 20,36±5,97 olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin %45,9’unun sosyal medya bağımlılığı ölçeği toplam puanı ölçek ortalamasının üzerindedir ve %60,3’ünün sosyal dışlanma ölçeği toplam puanı ölçek ortalamasının üzerindedir. Sosyal dışlanmanın sosyal medya bağımlılığının bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Üniversitelerde öğrencilerin, sosyal medya bağımlılıklarının önlenmesinde sosyal aktiviteler yapabilecekleri ortamların oluşturulması ve psikososyal sağlık hizmetleri sunulurken sosyal dışlanma durumunun da göz önüne alınması yararlı olabilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License