19. yüzyıldan beri Adalar’da yolcu taşımacılığını sağlayan, Adalar’daki yaşamın ayrılmaz bir parçası, buranın sembolü ve kültürel mirası olarak kabul edilen faytonların faaliyeti 2020 yılında son bulmuştur. Bu kararın alınmasına aşırı-turizm baskısına bağlı olarak atların refahını maddi çıkar hırsıyla hiçe sayan faytonculuk sektörünün düzenlenip, kontrol altına alınamamış olması, atların bitmek bilmeyen istismarı neden olmuştur. Atların durumunu on yılı aşkın süredir takip eden, yaşananlara karşı çıkarak konuyu kamuoyunun ve karar alıcıların gündemine taşıyan hayvan hakları hareketi kararın alınmasında öncü bir rol oynamıştır. Farklı hayvan hareketi gruplarından oluşan fayton protestosu hareketi 2019 yerel seçimleri süreci ve sonrasında oluşan siyasi bağlamdan yararlanarak karar alıcıları ikna etmeyi ve farklı çıkar gruplarıyla rekabet içinde olduğu çekişmeci siyasetin kazananı olmayı başarmıştır. Bu vaka çalışması söz konusu protesto hareketini başlangıcından sonlanmasına ayrıntılı biçimde incelemekte, hareketin başarıya ulaşmasını sağlayan süreci ortaya koymaya çalışmaktadır. Bulgular protesto hareketinin etkinliğini uzun zaman kararlı biçimde sürdürebilmesi, yürütülen başarılı kampanya ve 2019 yılında ortaya çıkan siyasi bağlamın açtığı fırsat penceresini kullanma becerisi göstererek hedefine ulaşmış olduğunu ortaya koymaktadır. Öte yandan bu başarının hareket içindeki fikir ayrılıklarına, hizipleşmelere rağmen sağlandığı, hareketin hedefine ulaşması ardından atların durumu hakkında hareket içinde başka tartışmalar, fikir ayrılıkları ortaya çıktığı ve hareketin bir sorgulama sürecine girdiği görülmektedir. Verilerinin önemli kısmı 2022 yılında hayvan hakları aktivistleri ve adalılarla gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen bu çalışmanın, Türkiye’de hayvan hakları hareketinin yapısını, dinamiklerini anlamaya ve başta Büyükada olmak üzere Adalar’da aşırı turizm baskısının yol açtıklarına ilişkin atlar üzerinden mekâna ilişkin bir öykü de sunduğu düşünülmektedir.
The activity of horse-drawn carriages, which have provided passenger transportation on the Princes’ Islands since the 19th century, are considered an integral part of life, a symbol and cultural heritage of this place, ended in 2020. This decision was made due to the inability to regulate and control the horse carriage industry, which disregards the welfare of horses for financial gain due to overtourism pressure and the endless abuse of horses. The animal rights movement, which had been monitoring the situation of horses and opposing the practices of the horse carriage sector for more than ten years, brought the issue to the attention of the public and onto the agenda of decision-makers, and played a leading role in instigating policy change. The carriage protest movement, which is composed of different animal movement groups, took advantage of the political context that emerged during and after the 2019 local elections to convince decision-makers and become the winner of the contentious politics in which it competed with different interest groups. This case study examines the protest movement in detail from the beginning to the end and tries to uncover the process that led to the success of the movement. The findings suggest that the protest movement has achieved its goal by being able to maintain its effectiveness decisively for a long period of time, to carry out a successful campaign and to use the window of opportunity opened by the political context that emerged in 2019. On the other hand, it is seen that this success has been achieved despite the differences of opinion and factions within the movement, and that after the movement has reached its goal, other discussions and differences of opinion have emerged within the movement about the situation of horses and it has entered a process of questioning. This study, a significant part of the data of which was obtained from interviews with animal rights activists and the island people in 2022, is intended to offer a spatial history through horses to understand the structure and dynamics of the animal rights movement in Turkey and the effects of overtourism pressure on the Princes' Islands, especially Büyükada.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 4, 2024 |
Publication Date | March 30, 2024 |
Submission Date | January 16, 2024 |
Acceptance Date | March 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License