The purpose of this study is to uncover the reasons behind private school teachers leaving the profession. The research design was determined as a phenomenological method. For this purpose, we conducted interviews using a semi-structured questionnaire consisting of questions with 9 teachers who have either left the profession or intend to leave. We decided on nine participants for the study via the snowball sampling method. The data was obtained through face-to-face interviews and were analyzed using content analysis. As a result of the analysis, we revealed four main themes “profession-specific experiences”, “experiences in private educational institutions”, “opportunities”, and “recommendations”. At the end of the study, we concluded that the most significant reasons for teachers working in private educational institutions to leave the profession were the transformation of the profession, workload, and low salaries. We recommend improving the working conditions in private schools to prevent teachers from leaving the profession.
Bu çalışmanın amacı, özel okul öğretmenlerinin mesleği bırakma nedenlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma deseni fenomenolojik yöntem olarak belirlenmiştir. Bu amaçla, mesleği bırakmış veya bırakmayı planlayan 9 öğretmenle yarı yapılandırılmış bir anket kullanarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma için dokuz katılımcı kartopu örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Veriler yüz yüze görüşmeler yoluyla elde edilmiş ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda “meslek özelindeki deneyimler”, “özel eğitim kurumlarındaki deneyimler”, “fırsatlar” ve “öneriler” şeklinde dört ana tema ortaya konmuştur. Çalışma sonunda, özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin mesleği bırakmalarının en önemli nedenlerinin mesleğin dönüşümü, iş yükü ve düşük maaşlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleği bırakmalarını önlemek için özel okullardaki çalışma koşullarının iyileştirilmesi önerilmektedir.
Etik ilkelerin ihlal edilmediğini beyan ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Measurement and Evaluation in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | October 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 4 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License