Research Article
BibTex RIS Cite

HİZMETKAR LİDERLİK İLE İŞ TATMİNİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BİR HAVAYOLU ŞİRKETİ ÖRNEĞİ

Year 2017, , 851 - 864, 23.11.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.323535

Abstract

Liderlik algısının toplumlara göre
değişmesiyle birlikte zaman içerisinde çeşitli liderlik tarzları ortaya çıkmıştır.
Bunlardan birisi de çalışan odaklı ve çalışana hizmet etme anlayışına dayanan
hizmetkar liderlik yaklaşımıdır. Liderlik yaklaşımları çalışanların iş
tatminini doğrudan etkilemektedir. Liderlik tarzlarının, çalışanların iş
tatminini arttırması için hizmetkar liderliğin, örgütteki liderlik yapısına en
uygun davranış olarak benimsenmesi gerekmektedir. Örgütte hizmetkar liderlik
davranışı sergilendiğinde çalışanların iş tatmini artar. Bu çalışma hizmetkar
liderlik ile çalışanların iş tatmini arasındaki ilişkiyi tespit etmek için
yapılmıştır. Hizmetkar liderlik davranışının iş tatmini üzerinde olumlu bir
etkisi olduğu hipoteziyle yola çıkılmış ve hizmetkar liderliğin çalışan
davranışlarına ve iş tatminine etkileri üzerine araştırma yürütülmüştür. Bu
kapsamda bir havayolu şirketinde anket çalışması yapılmıştır. Anket sonuçları
SPSS 22.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz
sonucunda hizmetkar liderlik algısı ile çalışan iş tatmini arasında pozitif
yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Demografik faktörlerden cinsiyet ve
çalışma süresi incelendiğinde ise iş tatmini açısından anlamlı  farklılıklar 
tespit edilmiştir. 

References

  • Aşık, N.A. (2010). Çalışanların İş Doyumunu Etkileyen Bireysel ve Örgütsel Faktörler ile Sonuçlarına İlişkin Kavramsal Bir Değerlendirme. Türk İdare Dergisi, 467, 31-51.
  • Baltacı, F., Kavacık, M., Şentürk, F. K., Kurar, İ. (2014). Yöneticilerin Liderlik Özelliklerinin Çalışanların İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Alanya’da Bulunan 4 Ve 5 Yıldızlı Otel Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 65.
  • Barker, K.J.& Emery, C.R. (2007). The Effect Of Transactional And Transformational Leadership Styles On The Organizational Commitment And Jop Satisfaction Of Customer Contact Personel. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 11(1), 86-87.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bass, M. B. (2000). The Future of Leadership in Learning Organizations. Journal of Leadership & Organization Studies, 7(3), 18-40.
  • Baycan, F. A. (1985). An Analysis Of The Several Aspects Of Job Satisfaction Between Different Occupational Group. İstanbul, Türkiye.
  • Bogler, R. (2001). The Influence Of Leadership Style On Teacher Job Satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5), 662-683.
  • Coşkunlar E. (2011). Belediyelerde Yöneticilerin Hizmetkar Liderlik Rollerine İlişkin Personel Görüşleri (Eskişehir İli Örneği). Eskişehir, Türkiye.
  • Çiftyıldız, K. (2015). İnsan Kaynakları Bilgi Sistemlerinin İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Doğu Marmara Iso 500 Firma Örneği. Sakarya, Türkiye.
  • Dal, L. (2014). Hizmetkar Liderlik İle Lider-Üye Etkileşimi Arasındaki İlişki: Bir Devlet Üniversitesinde Araştırma. Eskişehir, Türkiye.
  • Dierendonck, D. ve Nujiten, I. (2011). The Servant Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure. J Bus Psychol, 26, 249–267.
  • Drucker, P.F. (1955). The Practice of Management, London, Heinemann.
  • Duyan, E. C. (2012). Hizmetkar Liderlik: Çalışan İyilik Hali Ve Çalışma Yaşamının Kalitesi İle İlişkileri Üzerine Bir Araştırma. Bursa, Türkiye.
  • Erdem, O. (2009). Liderlik ve Kurum Kültürü Etkileşimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 199-211.
  • Eren, M. Ş., Titizoğlu, Ö. Ç. (2014). Dönüşümcü Ve Etileşimci Liderlik Tarzlarının Örgütsel Özdeşleşme Ve İş Tatmini Üzerindeki Etkileri, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(27), 280.
  • Greenleaf, R. K. (1991). Servant Leadership. Erişim Adresi http://www.american.edu/spa/leadership/application/upload/Greenleaf,%20Se rvant%20Leadership.pdf
  • Greenleaf, R.K. (2003), Lider Olarak Hizmetkar, (Y. Alan, & G. Çelik, Çev.) Hilversum: Europees Centruum voor Servant Leadership.
  • Günaydın, S.C., Ürü Sanı, F.O., Atan Tarlacı, Ö., Yozgat, U. (2016). Hizmetkâr Liderliğin Pozitif Örgütsel Davranış Değişkenleri ile İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, 1(15-23), 26.
  • Mert, İ. S. (2011). İş Tatmini Alt Boyutlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkisi: Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma, Savunma Bilimleri Dergisi, 9(2), 123.
  • Önder, E. ve Taş, A. (2010). Yöneticilerin Liderlik Davranışlarının Personel İş Doyumuna Etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 25.
  • Patterson, K. (2003). Servant Leadership: A Theoretical Model. (Unpublished Doctoral Thesis). Recent University, London.
  • Spector, E.P. (1997). Job Satisfaction, Application, Assessment, Caused and Consequences, Sage Publications. California. Erişim Adresi https://books.google.com.tr/books?id=nCkXMZjs0XcC&printsec=frontcover&hl =tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Tengilimoğlu, D. ve Yiğit, A. (2005). Hastanelerde Liderlik Davranışlarının Personel İş Doyumuna Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Çalışması, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(3), 394.
  • Türkmen, F. (2016). Ortaokul Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi, Samsun, Türkiye.
Year 2017, , 851 - 864, 23.11.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.323535

Abstract

References

  • Aşık, N.A. (2010). Çalışanların İş Doyumunu Etkileyen Bireysel ve Örgütsel Faktörler ile Sonuçlarına İlişkin Kavramsal Bir Değerlendirme. Türk İdare Dergisi, 467, 31-51.
  • Baltacı, F., Kavacık, M., Şentürk, F. K., Kurar, İ. (2014). Yöneticilerin Liderlik Özelliklerinin Çalışanların İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Alanya’da Bulunan 4 Ve 5 Yıldızlı Otel Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 65.
  • Barker, K.J.& Emery, C.R. (2007). The Effect Of Transactional And Transformational Leadership Styles On The Organizational Commitment And Jop Satisfaction Of Customer Contact Personel. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 11(1), 86-87.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bass, M. B. (2000). The Future of Leadership in Learning Organizations. Journal of Leadership & Organization Studies, 7(3), 18-40.
  • Baycan, F. A. (1985). An Analysis Of The Several Aspects Of Job Satisfaction Between Different Occupational Group. İstanbul, Türkiye.
  • Bogler, R. (2001). The Influence Of Leadership Style On Teacher Job Satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5), 662-683.
  • Coşkunlar E. (2011). Belediyelerde Yöneticilerin Hizmetkar Liderlik Rollerine İlişkin Personel Görüşleri (Eskişehir İli Örneği). Eskişehir, Türkiye.
  • Çiftyıldız, K. (2015). İnsan Kaynakları Bilgi Sistemlerinin İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Doğu Marmara Iso 500 Firma Örneği. Sakarya, Türkiye.
  • Dal, L. (2014). Hizmetkar Liderlik İle Lider-Üye Etkileşimi Arasındaki İlişki: Bir Devlet Üniversitesinde Araştırma. Eskişehir, Türkiye.
  • Dierendonck, D. ve Nujiten, I. (2011). The Servant Leadership Survey: Development and Validation of a Multidimensional Measure. J Bus Psychol, 26, 249–267.
  • Drucker, P.F. (1955). The Practice of Management, London, Heinemann.
  • Duyan, E. C. (2012). Hizmetkar Liderlik: Çalışan İyilik Hali Ve Çalışma Yaşamının Kalitesi İle İlişkileri Üzerine Bir Araştırma. Bursa, Türkiye.
  • Erdem, O. (2009). Liderlik ve Kurum Kültürü Etkileşimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 199-211.
  • Eren, M. Ş., Titizoğlu, Ö. Ç. (2014). Dönüşümcü Ve Etileşimci Liderlik Tarzlarının Örgütsel Özdeşleşme Ve İş Tatmini Üzerindeki Etkileri, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(27), 280.
  • Greenleaf, R. K. (1991). Servant Leadership. Erişim Adresi http://www.american.edu/spa/leadership/application/upload/Greenleaf,%20Se rvant%20Leadership.pdf
  • Greenleaf, R.K. (2003), Lider Olarak Hizmetkar, (Y. Alan, & G. Çelik, Çev.) Hilversum: Europees Centruum voor Servant Leadership.
  • Günaydın, S.C., Ürü Sanı, F.O., Atan Tarlacı, Ö., Yozgat, U. (2016). Hizmetkâr Liderliğin Pozitif Örgütsel Davranış Değişkenleri ile İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Mesleki Gelişim Ve Araştırmalar Dergisi, 1(15-23), 26.
  • Mert, İ. S. (2011). İş Tatmini Alt Boyutlarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkisi: Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma, Savunma Bilimleri Dergisi, 9(2), 123.
  • Önder, E. ve Taş, A. (2010). Yöneticilerin Liderlik Davranışlarının Personel İş Doyumuna Etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 25.
  • Patterson, K. (2003). Servant Leadership: A Theoretical Model. (Unpublished Doctoral Thesis). Recent University, London.
  • Spector, E.P. (1997). Job Satisfaction, Application, Assessment, Caused and Consequences, Sage Publications. California. Erişim Adresi https://books.google.com.tr/books?id=nCkXMZjs0XcC&printsec=frontcover&hl =tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Tengilimoğlu, D. ve Yiğit, A. (2005). Hastanelerde Liderlik Davranışlarının Personel İş Doyumuna Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Çalışması, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(3), 394.
  • Türkmen, F. (2016). Ortaokul Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışlarının Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi, Samsun, Türkiye.
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Murat Yalçıntaş 0000-0002-7993-7853

Feyza Eren This is me

Publication Date November 23, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Yalçıntaş, M., & Eren, F. (2017). HİZMETKAR LİDERLİK İLE İŞ TATMİNİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: BİR HAVAYOLU ŞİRKETİ ÖRNEĞİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi851-864. https://doi.org/10.18092/ulikidince.323535


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com