Research Article
BibTex RIS Cite

PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE İNOVATİF BİR KANAL OLARAK SOSYAL MEDYANIN KULLANIMI: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2017, , 95 - 108, 25.12.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.351610

Abstract

Bilgi
ve iletişim teknolojilerinin hızlı gelişim süreci diğer alanlara olduğu gibi
pazarlama disiplinine de önemli katkılarda bulunmaya devam etmektedir.
Özellikle sosyal medyanın internet kullanıcılarının önemli bir kısmı tarafından
yaygın olarak kullanıma başlanmasının bir sonucu olarak pazarlama alanında
yaratıcılığın ön plana çıkarılabildiği, hedef kitle ile interaktif etkileşimi
sağlayan çevrimiçi iletişim kanalları oluşmaya başlamıştır. Bunun sonucunda da
bireyler ile işletmeler arasında etkileşimin güçlenmesinin yanı sıra daha geniş
kitlelere daha kolay bir şekilde ulaşılabilme olanağı doğmuştur. Sosyal medyayı
etkili bir iletişim kanalı olarak kullanabilmenin yolu ise sosyal ağların
inovatif bir biçimde pazarlama stratejilerine adaptasyonundan geçmektedir. Bu
çalışmada, Türkiye’nin dış ticaretinde önemli paya sahip olan otomotiv
sektöründe bir inovatif pazarlama kanalı olarak sosyal medya kullanımı ve bu
kanalların performansını etkileyen faktörler analiz edilmiştir. Bu bağlamda,
teknik, görsel ve kurumsal performans faktörleri temel alınarak sektörde yer
alan işletmelerin Facebook, Twitter ve Instagram hesapları içerik analizi ile
incelenerek bulgular değerlendirilmiştir.

References

  • Akar, E. (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri- Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 107-122.
  • Akdağ Satır, D. (2012). Kurumsal Kimlik Bağlamında Web Tasarımının Dijitalleşme Sürecinde Kimlik Sorunsalı ve Sürdürülebilirlik. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 2 (2), 46-54.
  • Alakuş, A. O. ve Aydın, B. (2015). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Web Sayfalarına İlişkin Görsel Bir Analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 1-22, ISSN:1304-0278
  • Arat, T. Ve Dursun, G. (2016). Seyahat ve Konaklama Tercihi Açısından Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19 (41), 111-128.
  • Aslan, A. (2017). Sosyal Ağlar ve Online (Çevrimiçi) Reklam Üzerine Bir Değerlendirme. 1. Ulusla-rarası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, 230-235.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal Medyada Restoran İmajı: Tripadvisor Örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1 (1), 13-30.
  • Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de Sosyal Ağların Yeri ve Sosyal Medyaya Bakış. İnet-tr’ 09-XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 12-13 Aralık 2009 Bilgi Üniversitesi, İstanbul, 39-43.
  • Can, L. ve Serhateri, A. (2016). Sosyal Medya Reklamlarının Markaya Yönelik Tutuma Etkisi: Fa-cebook Üzerinde Bir Uygulama. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), 16-28.
  • Cevher, E. (2015). Kamu Üniversiteleri Web Sayfalarının Kulllanılabilirliğinin İçerik Analizi İle İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14 (2), 387-402.
  • Çelik, S. (2014). Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri. Erciyes İletişim Dergisi ‘akademia’, 3 (3), 28-42.
  • Dalgın, T. ve Karadağ, L. (2013). Restoran İşletmeleri Web Sitelerinin İçerik Analizi: Marmaris-Bodrum Örneği. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), 133-150.
  • Demirci, S. ve Köseli, M. (2009). İkincil Veri ve İçerik Analizi. Kaan Böke (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (308-352). İstanbul: Alfa.
  • Dündar, S. (2010). Uygulamalı İstatistik I. Ankara: Özbaran.
  • Fidan, M. (2008). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet ve Markaya Katkısı. Selçuk Üniversitesi İleti-şim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(3), 153-160.
  • Güllüpunar, H. (2012). Kurumsal Bir Geribildirim Aracı Olarak Web Sayfaları: Konya Büyükşehir Belediyesi Geribildirim Mesajlarının Analizi. Çağdaş Yerel Yönetimler, 21(3), 79-102.
  • Gümüş, N., Zengin, H. ve Geçti, F. (2013). Sosyal Medya Aracı Olarak Facebook Uygulamalarının Marka Denkliği Üzerindeki Etkisi: Bir Gsm Operatörünün Facebook Sayfası Üzerinde Araştırma, 87-117.
  • Hu, Y., Manikonda, L. ve Kambhampati, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instag-ram Photo Content and User Types. In Icwsm, 595-598.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users Of The World, Unite! The Challenges and Opportuni-ties Of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59-68. doi: 10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kara, T. (2016). Sosyal Medya’nın Kaldıraç Etkisi: Türk Sivil Havacılık Endüstrisi Sosyal Medya Gücünü Nasıl Kullanıyor? The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC, 6 (1), 62-73. doi: 10.7456/10601100/006
  • Karabağ, S. F., Mimaroğlu Özgen, H. ve Özgen, H. (2010). Bir İletişim Aracı Olarak Web Siteleri: Türkiye’deki Otel Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 9 (33), 17-32.
  • Karakan, H. İ., Türkmen, S., Giritlioğlu, İ. ve Kılıç, M. (2016). İstanbul Esenler Otogarı’nda Faaliyet Gösteren Otobüs İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin Analizine Yönelik Bir Çalışma. Sü-leyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 291-310.
  • Karaosmanoğlu, E., Nacar, R. ve Uray, N. (2016). Websiteleri Firmalara Ne Kazandırabilir? Websitesi Kalitesi, Tüketici-Odaklı Marka Değeri ve Satınalma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 159-173.
  • Keskin, S. ve İmik Tanyıldızı, N. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Kullanımı: Türkiye’deki Gsm Operatörlerinin Facebook Performansları Üzerine Bir İnceleme. Intermedia Interna-tional Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, 2 (2), 460-480.
  • Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P. ve Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54 (3), 241-251. doi:10.1016/j.bushor.2011.01.005
  • Mane, S., Desikan, P. ve Srivastava, j. (2005). From Clicks to Bricks: CRM Lessons from E-commerce, 1-10.
  • Mangold, W. G. ve Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, 52 (4), 357-365.
  • Özmen, H. İ. ve Villi, B. (2014). Sosyal Medya ve Finansal Performans: Borsa İstanbul’da İşlem Gören İşletmeler Üzerinde Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 269-293.
  • Sarıtaş, A. ve Tilki, B. (2017). Sosyal Medya Analizi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (1), 75-84.
  • TavşancıL, E. ve Aslan, E., (2001). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Temel, K. ve AKINCI, F. (2016). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Reklam ve Sosyal Medyanın Ro-lü. Hastane Öncesi Dergisi, 1 (2), 27-37.
  • Tengilimoğlu, E., PARILTI, N. ve Yar, C. E. (2015). Hastane ve Hekim Seçiminde Sosyal Medyanın Kullanım Düzeyi: Ankara İli Örneği. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (2), 76-96.
  • Toksarı, M., Mürütsoy, M. ve Bayraktar, M. (2014). Tüketici Algılarını Etkileyen Faktörlerde Sosyal Medyanın Rolü: Niğde Üniversitesi İİ BF Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (20), 1-28.
  • Yeygel, S. ve Temel, A. (2006). İşletmelerin Kurumsal İmajlarının Hedef Kitlelere İletilmesinde Bir Araç Olarak Kurum Web Siteleri. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 21, 213-234.
  • Yılmazdoğan, O. C ve Özel, Ç. H. (2014). Sosyal Medya Pazarlamasının Otellerdeki Kullanımının Yararlarına Yönelik Yönetici Algılarının Belirlenmesi: Antalya Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 15 (1), 37-62.
  • Yurdakul, N. B. ve Öksüz, B. (2007). Hastanelerde Bir Tanıtım Aracı Olarak Web Siteleri: İzmir İli Eğitim Hastaneleri ve Özel Hastanelerin Kurumsal Web Sitelerinin Kıyaslamalı Analizi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5 (1), 118-134.
  • Otomotiv Distribütörleri Derneği. (2017). Erişim Adresi http://www.odd.org.tr/web_2837_1/neuralnetwork.aspx?type=36159-173.
Year 2017, , 95 - 108, 25.12.2017
https://doi.org/10.18092/ulikidince.351610

Abstract

References

  • Akar, E. (2010). Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri- Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 107-122.
  • Akdağ Satır, D. (2012). Kurumsal Kimlik Bağlamında Web Tasarımının Dijitalleşme Sürecinde Kimlik Sorunsalı ve Sürdürülebilirlik. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 2 (2), 46-54.
  • Alakuş, A. O. ve Aydın, B. (2015). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Web Sayfalarına İlişkin Görsel Bir Analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 1-22, ISSN:1304-0278
  • Arat, T. Ve Dursun, G. (2016). Seyahat ve Konaklama Tercihi Açısından Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 19 (41), 111-128.
  • Aslan, A. (2017). Sosyal Ağlar ve Online (Çevrimiçi) Reklam Üzerine Bir Değerlendirme. 1. Ulusla-rarası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, 230-235.
  • Aydın, B. (2016). Sosyal Medyada Restoran İmajı: Tripadvisor Örneği. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1 (1), 13-30.
  • Büyükşener, E. (2009). Türkiye’de Sosyal Ağların Yeri ve Sosyal Medyaya Bakış. İnet-tr’ 09-XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 12-13 Aralık 2009 Bilgi Üniversitesi, İstanbul, 39-43.
  • Can, L. ve Serhateri, A. (2016). Sosyal Medya Reklamlarının Markaya Yönelik Tutuma Etkisi: Fa-cebook Üzerinde Bir Uygulama. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), 16-28.
  • Cevher, E. (2015). Kamu Üniversiteleri Web Sayfalarının Kulllanılabilirliğinin İçerik Analizi İle İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14 (2), 387-402.
  • Çelik, S. (2014). Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri. Erciyes İletişim Dergisi ‘akademia’, 3 (3), 28-42.
  • Dalgın, T. ve Karadağ, L. (2013). Restoran İşletmeleri Web Sitelerinin İçerik Analizi: Marmaris-Bodrum Örneği. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (2), 133-150.
  • Demirci, S. ve Köseli, M. (2009). İkincil Veri ve İçerik Analizi. Kaan Böke (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (308-352). İstanbul: Alfa.
  • Dündar, S. (2010). Uygulamalı İstatistik I. Ankara: Özbaran.
  • Fidan, M. (2008). Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet ve Markaya Katkısı. Selçuk Üniversitesi İleti-şim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(3), 153-160.
  • Güllüpunar, H. (2012). Kurumsal Bir Geribildirim Aracı Olarak Web Sayfaları: Konya Büyükşehir Belediyesi Geribildirim Mesajlarının Analizi. Çağdaş Yerel Yönetimler, 21(3), 79-102.
  • Gümüş, N., Zengin, H. ve Geçti, F. (2013). Sosyal Medya Aracı Olarak Facebook Uygulamalarının Marka Denkliği Üzerindeki Etkisi: Bir Gsm Operatörünün Facebook Sayfası Üzerinde Araştırma, 87-117.
  • Hu, Y., Manikonda, L. ve Kambhampati, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instag-ram Photo Content and User Types. In Icwsm, 595-598.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users Of The World, Unite! The Challenges and Opportuni-ties Of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59-68. doi: 10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Kara, T. (2016). Sosyal Medya’nın Kaldıraç Etkisi: Türk Sivil Havacılık Endüstrisi Sosyal Medya Gücünü Nasıl Kullanıyor? The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC, 6 (1), 62-73. doi: 10.7456/10601100/006
  • Karabağ, S. F., Mimaroğlu Özgen, H. ve Özgen, H. (2010). Bir İletişim Aracı Olarak Web Siteleri: Türkiye’deki Otel Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 9 (33), 17-32.
  • Karakan, H. İ., Türkmen, S., Giritlioğlu, İ. ve Kılıç, M. (2016). İstanbul Esenler Otogarı’nda Faaliyet Gösteren Otobüs İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin Analizine Yönelik Bir Çalışma. Sü-leyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 291-310.
  • Karaosmanoğlu, E., Nacar, R. ve Uray, N. (2016). Websiteleri Firmalara Ne Kazandırabilir? Websitesi Kalitesi, Tüketici-Odaklı Marka Değeri ve Satınalma Eğilimi Arasındaki İlişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 159-173.
  • Keskin, S. ve İmik Tanyıldızı, N. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Kullanımı: Türkiye’deki Gsm Operatörlerinin Facebook Performansları Üzerine Bir İnceleme. Intermedia Interna-tional Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, 2 (2), 460-480.
  • Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P. ve Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54 (3), 241-251. doi:10.1016/j.bushor.2011.01.005
  • Mane, S., Desikan, P. ve Srivastava, j. (2005). From Clicks to Bricks: CRM Lessons from E-commerce, 1-10.
  • Mangold, W. G. ve Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, 52 (4), 357-365.
  • Özmen, H. İ. ve Villi, B. (2014). Sosyal Medya ve Finansal Performans: Borsa İstanbul’da İşlem Gören İşletmeler Üzerinde Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 269-293.
  • Sarıtaş, A. ve Tilki, B. (2017). Sosyal Medya Analizi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (1), 75-84.
  • TavşancıL, E. ve Aslan, E., (2001). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Temel, K. ve AKINCI, F. (2016). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Reklam ve Sosyal Medyanın Ro-lü. Hastane Öncesi Dergisi, 1 (2), 27-37.
  • Tengilimoğlu, E., PARILTI, N. ve Yar, C. E. (2015). Hastane ve Hekim Seçiminde Sosyal Medyanın Kullanım Düzeyi: Ankara İli Örneği. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (2), 76-96.
  • Toksarı, M., Mürütsoy, M. ve Bayraktar, M. (2014). Tüketici Algılarını Etkileyen Faktörlerde Sosyal Medyanın Rolü: Niğde Üniversitesi İİ BF Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (20), 1-28.
  • Yeygel, S. ve Temel, A. (2006). İşletmelerin Kurumsal İmajlarının Hedef Kitlelere İletilmesinde Bir Araç Olarak Kurum Web Siteleri. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 21, 213-234.
  • Yılmazdoğan, O. C ve Özel, Ç. H. (2014). Sosyal Medya Pazarlamasının Otellerdeki Kullanımının Yararlarına Yönelik Yönetici Algılarının Belirlenmesi: Antalya Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 15 (1), 37-62.
  • Yurdakul, N. B. ve Öksüz, B. (2007). Hastanelerde Bir Tanıtım Aracı Olarak Web Siteleri: İzmir İli Eğitim Hastaneleri ve Özel Hastanelerin Kurumsal Web Sitelerinin Kıyaslamalı Analizi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5 (1), 118-134.
  • Otomotiv Distribütörleri Derneği. (2017). Erişim Adresi http://www.odd.org.tr/web_2837_1/neuralnetwork.aspx?type=36159-173.
There are 36 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ahmet Sarıtaş

İlknur Korkmaz

Mustafa Zihni Tunca

Publication Date December 25, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Sarıtaş, A., Korkmaz, İ., & Tunca, M. Z. (2017). PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE İNOVATİF BİR KANAL OLARAK SOSYAL MEDYANIN KULLANIMI: OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi95-108. https://doi.org/10.18092/ulikidince.351610


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com