In this study, it is aimed to determine the importance levels of criteria that are important in the preference of digital platforms and to rank the digital platforms operating in Turkey according to these criteria. The criteria discussed in the study are “customer reviews”, “payment options”, “price”, “content language options”, “content-type”, “device compatibility”, “total downloads” and “load speed”. After these criteria were compared by 5 decision makers, the importance weights of the criteria were reached with the SWARA method. According to the results of the analysis made with SWARA, the criterion with the highest importance was the criterion of "content type" and the criterion with the lowest importance was the criterion of "total number of downloads". Digital platform alternatives operating in Turkey such as “Blu TV”, “Disney Plus”, “Exxen”, “Gain”, “Prime Video”, “Mubi” and “Netflix” were ranked by the Gray Relational Analysis method, using weighted criteria. This final ranking constitutes the preferability rankings of the relevant digital platforms. According to the ranking, the digital platform with the highest preference was "Prime Video".
Bu çalışmada son yıllarda TV yerine ikame edilen dijital platformların tercih edilmesinde önemli olan kriterlerin önem düzeylerinin belirlenmesi ve Türkiye’de faaliyet gösteren dijital platformların bu kriterlere göre sıralanması amaçlanmıştır. Çalışmada ele alınan kriterler; “müşteri yorumları”, “ödeme seçenekleri”, “fiyat”, “içerik dil seçenekleri”, “içerik türü”, “cihaz uyumu”, “toplam indirilme sayısı” ve “yüklenme hızı” kriterleridir. Bu kriterler, 5 uzman karar verici tarafından karşılaştırıldıktan sonra SWARA yöntemi ile kriterlerin önem ağırlıklarına ulaşılmıştır. SWARA ile yapılan analiz sonucuna göre en yüksek önem ağırlığına sahip kriter “içerik türü” kriteri ve en düşük önem ağırlığına sahip kriter ise “toplam indirilme sayısı” kriteri olmuştur. Türkiye’de faaliyet gösteren “Blu TV”, “Disney Plus”, “Exxen”, “Gain”, “Prime Video”, “Mubi” ve “Netflix” dijital platform alternatifleri, ağırlıkları belirlenen kriterler kullanılarak Gri İlişkisel Analiz yöntemi ile sıralanmıştır. Elde edilen bu nihai sıralama, ilgili dijital platformların tercih edilebilirlik sıralamalarını oluşturmaktadır. Yapılan sıralamaya göre en yüksek tercih edilebilirliğe sahip dijital platform “Prime Video” olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Consumer Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 41 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com