Companies started using SWOT analysis extensively, especially since the second half of the 20th century to better evaluate the impact of changing environmental conditions over time. In this direction, the general purpose of the study is to examine the strengths and weaknesses of air taxi companies and the opportunities and threats created by the external environment through SWOT analysis. The data obtained from financial and annual reports, websites of companies, and academic literature were used in this study. Besides that, the full-count sampling method was used in the study. As a result of the study that the strengths of air taxi businesses are having a broad customer profile, offer easier access to the destinations, saving time through flight, the service quality of flights, increasing the aircraft maintenance services and growing domestic market. Besides that, recognition is low, the lack of competitiveness with large airline companies, smaller market share, and no brand awareness compared to large airlines, low aircraft diversity, high service costs and the high maintenance and repair costs are their weaknesses. According to the opportunities of air taxis; development of tourism, the increase in air traffic and flight networks, the creation of new flight points for business and leisure trips in recent years, technological developments related to aircraft. Finally, activities of rival companies, increasing in taxes and the various economic crises, increasing costs in the service sector limiting companies' fleets to one or two types of aircraft, rising fuel prices, increasing the high-speed railway networks are their threats.
Özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren işletmeler zamanla değişen çevre şartlarının etkisini daha iyi değerlendirebilmek için SWOT analizini yaygın olarak kullanmaya başlamışlardır. Bu doğrultuda, bu çalışmanın genel amacı kapsamında hava taksi şirketlerinin güçlü ve zayıf yönleri ile dış çevrenin oluşturduğu fırsatlar ve tehditlerin SWOT analizi aracılığı ile incelenmesidir. Çalışmada, finansal ve faaliyet raporları, şirketlerin web siteleri ve akademik literatürden elde edilen verilerden faydalanılmıştır. Bunun yanında, çalışmada tam sayım örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda geniş müşteri profili, ulaşımda kolaylık imkânı, uçuş süresince zamandan tasarruf, uçuşların hizmet kalitesi, uçak bakım hizmetlerinin arttırılması ve büyüyen iç pazar hava taksi şirketlerinin güçlü yönleridir. Bunun yanında, tanınırlıktaki düşüklük, büyük havayolu şirketleriyle rekabet edememek, pazar payının düşük olması ve büyük havayollarına göre marka bilinirliğinin olmaması, uçak çeşitliliğinin az olması, servis maliyetlerinin yüksek olması ve bakım onarım maliyetlerinin yüksek olması zayıf yönlerdir. Hava taksiler için fırsatlar turizmin gelişmesi, hava trafiğinin ve uçuş ağlarının artması, son yıllarda iş ve tatil amaçlı seyahatler için yeni uçuş noktalarının oluşturulması ve uçakla ilgili teknolojik gelişmelerdir. Son olarak, rakip firmaların faaliyetleri, artan vergiler ve çeşitli ekonomik krizler, hizmet sektöründe artan maliyetlerin firmaların filolarını bir veya iki tip uçakla sınırlandırması, akaryakıt fiyatlarının artması ve yüksek hızlı demiryolu ağlarının artması hava taksi şirketleri için tehditlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Organizasyon |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 2, 2023 |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |